Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

fredag 30 oktober 2009

Hans mellanmål

Inspirerat av Peter Englunds bok om första världskriget "Stridens skönhet och sorg":

Det var hans tur och ett trettiotal andra av hans medsoldater. Hans tur att skickas till fronten någon mil bort.

Var och en fick tio cigaretter och en plunta med dåligt kaffe blandat med finkel med sig.

Det var allt, allt de fick att inta mellan målen, deras mellanmål.

De flesta av hans kamrater stupade, han klarade sig - den här gången.

När han kom tillbaka skrek befälet till honom:

"Kommer du tillbaka?! Vet du inte att den som kommer tillbaka inte har varit tillräckligt modig?!"

Logik i krig?

4 kommentarer:

  1. Den sista korta meningen tycker jag är umbärlig.

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt! Jag tänkte faktiskt inte ha den med, men ändrade mig av någon outgrundlig anledning.

    SvaraRadera
  3. logik i krig fantastiskt fränt

    SvaraRadera
  4. Logik: Den som kommer tillbaka har inte varit tillräckligt modig. En kommentar som säger allt.

    SvaraRadera