Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

söndag 13 oktober 2019

Religiös


Jag ber om ursäkt för att jag inte är troende. 
Andlig ser jag mig som, men jag tror inte på gud.
Du tycker inte att det räcker. 
Du saknar mig bredvid dig på söndagarna i kyrkan. 
Du saknar mig när du ber.Jag utsätter mig för fara, menar du. 
Risken jag tar när inte tryggheten i gud finns inne i mig. 
Jag kommer att ropa efter gud när jag ligger på dödsbädden, säger du. 
Då om inte förr. Men då är det för sent, ropar du.
Idag kom jag äntligen till insikt. Det farliga är inte alls att inte tro på gud. 
Det farliga är att tro på dig.



4 kommentarer:

  1. Ja, det finns människor som man inte alls ska tro på...

    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  2. Exakt.Den där rösten låter så krävande och kommer nog aldrig att bli nöjd. Bättre följa sin egen röst och väg.

    SvaraRadera