Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 22 oktober 2019

Experimentera


Jag tycker om att experimentera. Lite för mycket skulle vissa säga.

”Om ni vill att saker och ting ska hända, häng med henne”, sa en kompis och pekade på mig. ”Om ni vågar.”

 En dag sa mamma:

Din syster oroar jag mig aldrig för. Inte din bror heller. Men dig, kära dotter, ängslar jag mig ständigt för.”

Jag blev chockad, men vid närmare eftertanke fattade jag vad hon menade. Det var bara det att jag inte visste att hon visste. Jag inbillade mig att hon inte begrep någonting. Så där fördomsfullt, eftersom hon var hemmafru och aldrig behövde konfronteras med den riktiga världen. Jag tänkte att hon inte hade en aning om hur jag levde. Hur jag kastade mig ut i intet ibland, utan att bry mig om följderna. Eller inte kunde räkna ut i förväg vad som väntade mig bakom hörnet.

Slutsats: Underskatta aldrig din mamma.


1 kommentar:

  1. Men visst har jag kommenterat här en gång?
    Mamma vet alltid bäst/ kram

    SvaraRadera