Till slut gick hon till en talpedagog. Hon kunde aldrig göra sin röst
hörd utan dränktes av alla andra. Ingen hörde hennes pipande. Eller valde att
strunta i hennes försök. Första gången var det pinsamt. Hon fick läsa en text
högt. Känslan var densamma som i småskolan. Hon rodnade och stakade sig. Andra
gången var även den stunden obehaglig, förresten.
Sen kom hon underfund med att de hade olika syn på det här med att ha
en röst som går igenom bruset. Pedagogen tog Maud Olofsson som ett utmärkt exempel
på bra röst. Inget fint exempel tyckte hon. Varje gång Olofsson pratade i teve
fick hon hålla för öronen en aning så att ljudet dämpades. Det skar i öronen.
Hon slutade gå till talpedagogen. Det fick vara som det var. Hon
tyckte egentligen om sin röst. Det var inget fel på den, lågmäld utan falsettoner.
Varför skulle hon försöka ändra på den? Hur viktigt var det? Bättre att undvika
alla grupper där hon inte trivdes. Så långt det gick. Hon tummade med sig själv
på det.
Bra beslut tror jag.
SvaraRaderaKlokt beslut. Många gånger handlar det inte om röstens tonläge utan om andra saker...
SvaraRaderaTrevlig kväll!
Den texten känns i magen...Bra, som alltid!
SvaraRaderaTack ni alla som kommenterar!
SvaraRadera