Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 4 juli 2019

Förlust


Den 4 juli 1776 dog en av min förmödrar. Samma dag och samma år som blev USA:s nationaldag. För befolkningen i USA en symbol för frihet. Inte för min förmoder Kristina. I kyrkans eftermäle läser jag att hon var sinnesslö. I anteckningarna efter släktforskning står det att hon bodde i en koja i skogen med sina sju barn. Det var när hennes man dog fattigdomen drämde till henne. Det var då hon förlorade stugan. Myndigheterna kastade ut henne från sitt hem. Ungefär vid den tiden omyndigförklarades hon. Efter hennes död hamnade barnen på fattigstuga. Något barnhus fanns inte i socknen.



5 kommentarer:

  1. Det var svårt förr i tiden. Bra att du tar upp det här.
    Intressant/ kram

    SvaraRadera
  2. Usch, hemska tider med fattigdom och många barn.

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen svårt för många förr i tiden. Även om inte allt är perfekt nu så finns det i alla fall ett annat socialt skyddsnät.

    SvaraRadera
  4. Intressant och mycket sorglig sannberättelse.

    SvaraRadera
  5. Tack för kommentarer. Vi får aldrig glömma. Hålla det levande.

    SvaraRadera