Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 5 november 2009

De hörde ett ljud.

De har nyss flyttat in i en ny lägenhet. Kånkat, släpat och kånkat igen. Nerför trappor, uppför trappor, ut ur lägenhet, in i lägenhet. De har burit på sängar, soffa, fåtöljer, tunga böcker, kassar och annan bråte.

De är sent den första kvällen, vid midnatt. Fysiskt totalt utmattade och svettiga slänger de sig på sängen. Äntligen! Någorlunda i ordning för att åtminstone kunna få en god natts sömn.

Det är då de hör det.

Dundret i väggen. Det låter som någon på andra sidan slänger sig i väggen med all kraft och sen sakta hasar ner mot golvet. De tittar på varandra. Förvånade.

Vad var det?

Då hörs det igen. Det brakar. Blir tyst efter en stund. De somnar.

Kvällen efter, börjar det igen.

"Det här kräver en förklaring", säger han, "vi passar på nu medan vi hör ljudet."

De går in i trapphuset bredvid, räknar ut vilken lägenhet det måste vara som gränsar till deras.

Ringer på.

Det dröjer. Efter en stund hör de någon närma sig dörren. En man öppnar. De känner sig nervösa. Han ser undrande på de, ser lite irriterad ut. Som att han blir störd.

"Jaa??"

"Ja... hm... det är så att vårt sovrum gränsar till din lägenhet och nu... hm... undrar vi vad du sysslar med?

"Undrar ni vad jag sysslar med?!"

"Ja... det låter inne hos oss som att du... slänger dig i väggen. Ett väldigt oväsen är det.

"Vaa?!"

"Ja... vad kan det vara tror du?"

"Ja, inte vet jag! Det är mitt kök som gränsar till er. Kom gärna in och titta."

"Jaha... men vad gör du just nu?"

"Jag steker fläsk."

3 kommentarer:

  1. Fascinerande. En man som steker fläsk på nätterna, så det låter förfärligt. Varför steker mannen fläsk på nätterna? Har de spårat rätt lägenhet? En tankeväckande text.

    SvaraRadera
  2. Rolig den gillar jag och slutet ett riktigt ösköta klimax brukar jag kalla det, fråga mig inte varför.

    SvaraRadera
  3. Oväntat slut, men hur kan han steka fläsk och väsnas så? Kanske meningen att man ska undra lite...

    SvaraRadera