Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 27 maj 2019

Vinden


Att bo i Göteborg innebär att aldrig komma ifrån vinden. Oftast en ilande kall vind som går rakt in i kroppen och får mig att bli genomfrusen, hacka tänder och längta efter stillheten inomhus. I det läget hatar jag vinden.

Trots det kommer alltid ordet vind att ge mig positiva associationer. Jag tänker på en sommarvind som är ljummen och lagom. Jag tänker på en bris, som för mig innebär tunna krusningar på havsytan. Jag tänker på svala fläktar som ibland gav mig lindring i förra sommarens hetta.

Jag tänker på förr i tiden när jag och min man seglade. Hur vinden tog tag i seglet och vi drog iväg.
Jag tänker på ljudet i trädkronorna när jag går i skogen och lugnet nere på marken där ingen vind når.



8 kommentarer:

  1. Så är det när man bor vid havet. Det är ytterst sällan som det är vindstilla vilket är skönt en varm sommardag.

    Trevlig måndag!

    SvaraRadera
  2. Njutningsfullt beskrivet om vinden förutom Göteborg. Kallt så in i nordens med era vindar där/ kram

    SvaraRadera
  3. Brr, jag gillar inte blåst. Klippte gräset igår och höll på tt blåsa bort!

    SvaraRadera
  4. Vinden kan vara både positiv och negativ. Det är klart ☺.

    SvaraRadera
  5. Ja, vind kan verkligen vara positivt eller/och negativt och allt däremellan. Fint skrivet!

    SvaraRadera