Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

lördag 8 juli 2017

Färden hem

Färden hade varit lång. Från värmen i södra Portugal ända till svala lilla Hedekas. Känslan att låsa upp den slitna gamla dörren var först främmande, sen bekant. Jag visste ju egentligen att jag måste vicka på ett speciellt sätt för att nyckeln ska ge upp och låta mig komma in. Jag glömmer så fort. När jag skulle betala i butiken kunde jag inte erinra mig kortkoden. Det blev inhandling på kredit. Inga kontanter nu för tiden. Så fort jag kom tillbaka till huset utbrast jag.

”2244 var det ju!”

Jag väntade en stund med att åka tillbaka till affären. Först ville jag ha en kopp kaffe med ett wienerbröd, sittande på trappen. Jag blickade uppåt himlen. Tjocka moln svepte snabbt förbi. I kanten såg jag en blå strimma. Kanske skulle solen snart värma mig. Jag lutade mig bakåt och vilade mig en stund.

3 kommentarer:

  1. Borta bra, men hemma bäst. Det är ett elände med de där koderna. Ang kommentar hos mig, tror att det är ett gammalt namn, som syftar på den oländiga terrängen.

    SvaraRadera
  2. Vad fint att sitta så där på trappen! Hoppas solen kommer!

    SvaraRadera
  3. Härligt med kaffe och wienerbröd! Stämningsfullt!

    SvaraRadera