Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 4 januari 2016

Bosses tävling

Efter ett besök på Västra Kyrkogården här i Göteborg kan jag konstatera att många sjökaptener finns det...

Kände mig lite som en spion ett tag. En man som kom i bil och parkerade precis intill mig, kastade hastiga blickar på mig som om han tyckte att jag såg ut som en sådan marodör som välter gravstenar. Tänkte kontra med att fråga varför han körde bil ända bort till graven istället för att ta tillfället i akt och ta en promenad. Han såg inte ut att ha svårt att gå.

Jag konstaterade vidare att det var många gravar där det inte längre syns vad det står. Än mindre då fota. På en gravsten som jag inte tog med stod det Mästerlots. Kanske hade accepterats av tävlingsledaren?





7 kommentarer:

  1. Kul att du nappade. Vilket äventyr du hamnade i. Det lär komma fler uppdrag på kyrkogården. Jag gav dig poäng för de tre första, men plockade bort de andra i din kommentar hos mig så eventuellt andra kan få poäng om de hittar yrkena på sin kyrkogård. Hoppas du får en fin måndag. Här lyser solen och det är blå himmel. Vi har beställt biljett till Ove-filmen ikväll. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt OK att du tog bort, så var ju tävlingsreglerna. Glömde det. Här är också lika vackert väder. Men kaaalllt och blååååsigt också :-). Hoppas ni gillar filmen. Har inte sett den, men skulle vilja. Kram Ethel

      Radera
    2. Filmen var helt suverän. Otroligt skickligt gjort av Hannes Holm att "matcha" boken. Jag tror det vankas priser av olika slag när det snart vankas gala. Se den Ethel. Kram

      Radera
  2. Lite svårt att hänga med när jag inte vet riktigt vad uppdraget gick ut på? Bra gjort i alla fall/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig. Det var en tävling som en bloggvän anordnade, Bosse. Man skulle gå till en kyrkogård och fota gravar med yrken som slutade på -mästare. Finns en hel del. Om du vill kan du kolla på Bosses blogg. Tror det fortfarande finns tid att vara med. Kramar från Ethel

      Radera
    2. Varit inne på Bosses blogg förr men tack för tipset/ kram

      Radera
  3. Det var någon som frågade om inte titeln Verkmästare var för nytt för att redan förekomma på gravstenar. Jag kollade och på gravstenen som jag fotade är det inristat följande år: 1886-1928. Så, nej verkar inte så.

    SvaraRadera