Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 17 juni 2010

Ingen stofil

Mannen har en skarpt lysande rosaröd keps på huvudet. Vindjackan i bomull går i samma ton och den breda slipsen med en grovt formad knut är randig i klarrött och mörkt grått. En grånad lugg sticker fram under kepsens kant. Han sitter på en cementgris och blickar oavvänt ut över Göta Älv. Jag vänder på huvudet åt det håll han så stint tittar. Vad är det han studerar? På älven är båttrafiken tät, rusningstid på vattnets motorväg. Ovanför oss breder Älvsborgsbron ut sig som en enorm ljust grön jättebåge över den blå himlen. En orange trind liten båt, "Boatman" står det målat i stora bokstäver utefter sidan,drar förbi med hög hastighet. Trots sin ringa storlek drar den upp höga svallvågor. Säkert ute på ett snabbt påkommet uppdrag. Två tremastade resliga gamla segelfartyg i svart med gulnade segel glider fram, inte tyst, eftersom båda skeppen är fulla av festande hojtande glada studenter med glas och flaskor i händerna. De skriker ännu högre när svallvågorna från båtmannen når dem.

Jag slänger en blick mot den äldre mannen igen. Han har precis rest sig upp, börjar gå bortåt Röda Stenhållet. Nu ser jag. Han har långa tunna spretiga rastafarilockar som böljar nerför ryggen. De räcker ända ner till midjan.

8 kommentarer:

  1. så kul att läsa, härligt med Göteborg oxå fick mig att längta hem

    SvaraRadera
  2. Trevlig förändring av layouten :-)

    Vilka härliga bilder du skapar i mitt huvud med din text! Bra :)

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina kommentar igår :)

    SvaraRadera
  4. Ha, ha...först såg jag Peter Siepens färgglada figur framför mig, men sansade mig och följde dina rader som lätt målade fram en vacker palett.

    SvaraRadera
  5. Härlig text! Personbeskrivningen är fenomenal.

    SvaraRadera
  6. Gillar "trind liten båt". Hör fiskmåsar och känner nästan vågstänk när jag läser. Fin fint beskrivet.

    SvaraRadera
  7. Snyggt! Gillade särskilt passagen m tremastarna.

    SvaraRadera