Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 14 juni 2010

Dekaler

Hon står högst upp på en byggnadsställning. Byggnadsarbetare är i full gång med att renovera det gamla huset. Det stimmar, surrar och dammar i luften av byggarnas verktyg och maskiner. Varför står jag här, överst på en ställning på ett sexvåningshus? Ställningen skakar en aning, hon tar tag i en fastspikad bräda. Tittar ner på sina fötter. Blir förvånad. Där bredvid henne står en stor ljusbrun resväska av den gamla sorten som ingen använder idag. Sådana väskor har jag inte sett på många år. Kofferten är gjord i ett bubbligt tunt ljust läder med ett långt bälte i samma material lindad runt. Eller är det kanske läderimitation? Den är full med påklistrade pittoreska dekaler från många av världens mest avlägsna och nära turistattraktioner. Höga snöklädda fjäll, blått blänkande hav och trånga åldrade gränder.

Måste jag hoppa? Ja, det måste jag, annars kommer jag inte ner. Enda sättet att ta sig härifrån. Hon vet dessutom att det går, hon har gjort det förut och den gången gick det uppenbarligen bra. Jag lever. Ska hon hoppa? Hon råkar vrida på huvudet, ser in i husets innandöme. Men, där är ju en hiss! I samma sekund går hissdörrarna upp. Någon tar ett steg in i hissen. Hon börjar springa. Vänta på mig! Nej! Jag glömde resväskan! Vänta! Vill hinna med. Måste hinna med, vill inte bli tvungen att hoppa. Vänder trots det tillbaka, rafsar åt sig väskan. Den är tung, hon vacklar till.

9 kommentarer:

  1. Intressant dröm (för det är väl en dröm?).

    SvaraRadera
  2. Drömscen?

    Precis en sådan väska tände min mamma eld på en gång (hon lutade den mot brödrosten och på den tiden satt på-knappen till rosten klurigt nog på ovansidan, i alla fall på vår modell).

    Intressant att ge oss en bit av en dröm utan att avsluta den, det tror jag aldrig att jag varit med om förut.

    SvaraRadera
  3. Vilken mardröm.
    Häftigt att du lämnade slutet åt oss

    SvaraRadera
  4. Bra spännande och en fin cliff hanger. Av någon anledning vart jag lite ledsen :) bra

    SvaraRadera
  5. Annorlunda historia tänkte jag... Dröm - aha ;) Bra!

    SvaraRadera
  6. Att skriva ner en dröm är ett jättebra sätt att hålla igång fantasin och skrivarflödet.
    Det här var en spännande text och nog undrar då jag hur det ska fortsätta....Kan du inte drömma vidare i natt???

    SvaraRadera
  7. Drömskt spännande.. roligt att läsa dig igen!

    SvaraRadera
  8. Intressant - måste nog fundera lite. Kanske är dags att hoppa?

    SvaraRadera
  9. Jag är trög, fattade inte att det var en dröm förrän jag läste kommentarerna. Istället blev jag fascinerad!

    SvaraRadera