Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 11 januari 2010

Att sätta ihop

Hon kommer gående emot mig. Vad har hon på sig?! Den ljusgula ylledräkten sitter som gjuten direkt på kroppen. Jackan har tygklädda knappar och den låga skorstenskragen är knäppt upp i halsen. Kjolen är pennsmal och visar tydligt ändans utstående rundel. Skorna i pumpsmodell är svarta och har decimeterhöga klackar. Hon går med säkra långa steg utan att knäa. Har hon anammat 50-talsmodets välklädda och sexigt kurviga mode?

Finns det något innanför det där förtjusande lilla pannbenet? På insidan av det lockiga blonda håret. Påminner hon inte lite om Marilyn Monroe? Tycker hon verkligen att den trånga lilla dräkten passar i ett sådan här intellektuellt sammanhang? Smiter åt kring kroppen. Inte ett enda hekto för mycket. Tränar hon varje dag? Hur har hon tid med det? Har inte hon familj?

Hon är inte bara politiker som sätter ihop politiska program, har dessutom ett förflutet som blytung journalist på Dagens Nyheter. Tillhörde kulturredaktionen och var ansvarig för tidningens ekonomisidor. Var en del av den välutbildade lärda eliten i Sverige. Hur är det möjligt?

Jag öppnar munnen, säger:

"Hej! Välkommen! Du ser strålande ut!"

"Hej! Och tack!"

"Sätt dig ner och ta en kopp kaffe. Jag skulle, som jag sa på telefon, vilja fråga dig om din första så framgångsrika höst som finansminister. Det är ju en av de tyngre ministerposterna i regeringen som du har lyckats få."

7 kommentarer:

  1. Jag läste den här för flera timmar sedan och den har legat i skallen sedan dess.
    Högst oväntad. Tänk så enkla vi är va?! Slank, snygg, välfriserad, dessutom intresserad av kläder, då är det ju i vart fall INTE en högt uppsatt politiker vi ser framför oss...

    SvaraRadera
  2. Du skriver så att det är lätt att se det framför sig. Fint med detaljerna

    SvaraRadera
  3. Det är det yttre vi ser, o bedömmer,mer än vad vi vill tro o erkänna - tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med Heureka, och min karls styvfar är en riktig värsting när det gäller att döma på utseende.

    SvaraRadera
  5. Verkligen målande. Varje detalj av värde finns där. Vackert.

    SvaraRadera
  6. du kan verkligen beskriva så att man får bilder av din text

    SvaraRadera