Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 29 augusti 2016

Kärlek


"Deras ögon möttes. Bara under en sekund. Det räckte. I samma ögonblick var hon förälskad."
Schablonbilden i många berättelser i både böcker och i verkliga livet. Jag tror på blixtförälskelsen. Den romantiska förälskelsen. Men håller den i längden? När nuet kommer ifatt. Vardagen.
Ibland utvecklas romansen och blir genuin kärlek. Då förstärks kärleksbanden, men passionen kan lika gärna försvinna en vardag ,vilken som helst. Det som en gång svepte över oss som en tjock ogenomtränglig lavaström av het åtrå  stelnar och kallnar för alltid. Fast vissa säger att gammal kärlek aldrig rostar. Vad tror du?

10 kommentarer:

  1. Älskar när jag får frågor om vad tror du :-)
    Alltså vilken svår fråga när jag tänker efter.
    Många har drabbats av passionen men är det äkta kärlek säg?!?! Den kan svalna lika fort som den brann till.
    Den 10/9 är det 45 år sedan jag och min man möttes. Kärlek är att se och vara i livet och lära med livet. Låta motgångar svetsa oss samman ännu mera. Se och utvecklas tillsammans. Bara vara som vi är och trivas med det. Lika tätt ihop var kväll osv. Sova dåligt om en inte finns där som vanligt. Känna att det är skönt att vara kär. Är inte det kärlek säg. /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väldigt fint, er relation, en skön och lugn och mjuk kärlek. Motsatsen till passion. Den är ju alltid fruktansvärd jobbig och man är egentligen sjuk. Fast ändå... rätt underbar. Ett tag.

      Radera
  2. När man träffas så är allt så hett och explosivt och det är nog det som kallas passion. Kärlek och passion hör ihop! Sedan så övergår allt till det normala livet och då kallas det kärlek eller har jag fel :-) /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du har inte fel, men det kan säkert gå till på väldigt många olika sätt. Kram från Ethel

      Radera
  3. Jag tror på det. Om gammal kärlek rostar eller inte? Tja, är kärleken en gammal bil så... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi tre :-). Ja, kärlek kan vara så mycket, förstås. Jag kommer ihåg när du skrev om din blå Citroen (var det väl?).

      Radera
  4. Både och.... Viss rostar, annan inte.

    SvaraRadera
  5. Ja-a du! jag vet inte vad jag tror längre - förr trodde jag på "evig kärlek" men inte längre ....
    Kärleken till en egen hund eller katt är förstås evig ;)

    SvaraRadera
  6. Jag tror defenitivtt på evig kärlek. Givetvis krävs ett ömsesidigt arbete och visst ändrar den stora kärleken karaktär men nog räcker den livet ut alltid......

    SvaraRadera
  7. Kul att vi tycker olika! Och som sagt, kärlek och passion kan vara mycket mer än till en partner.

    SvaraRadera