Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 17 juni 2019

Överförfriskad


Ju längre jag lever desto mindre förstår jag. Visst är det konstigt? En sak inser jag dock efter många års levnad och det är att människan aldrig lär sig av historien och att inget är beständigt. När jag var tonåring kämpade vi för fri abort och för tillgång till preventivmedel och trodde att vi hade vunnit. För all framtid. Vi trodde på allvar att vi hade lika rättigheter. Att alla var lika mycket värda, trots skillnader i muskelstyrka , IQ (EQ var inte uppfunnet), olika preferenser vad gäller kärlekspartners eller uppväxtförhållanden. Alla hade samma möjligheter och samma skyldigheter. Så dumt. Så är det ju inte alls.

Jag vräker ner whisky i ett jätteglas. Jag smuttar inte. Jag häller spriten ner i halsen. Överförfriskad säger jag sen till mig själv med en aning slappa läppar:

"Skit samma. Nu ska jag koppla av och bara njuta av livet till sista andetaget."



4 kommentarer:

  1. En text med ett annorlunda slut.
    /kram

    SvaraRadera
  2. Ja, nä, så är det ju inte alls... så jävla irriterande insikt som rätt ofta viftas bort och skuldbelägger kvinnorna och icke-cismän själva. Skål...

    SvaraRadera