Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 3 februari 2010

Vill någon anmäla sig frivilligt?

Brigitte Bardot känner sig otymplig. Tårarna rinner nerför de rödskimrande svettblanka kinderna. Vart hade hennes kropp tagit vägen? Hon ser ner på den enorma hyllan som tidigare var två precis lagom rundlagda bröst med två rosenröda toppar längst ut. Bröstvårtorna, de som Roger Vadim tyckte så mycket om att låta tungan fladdra fjäderlätt över, går knappt att över huvudtaget beröra. Hon använder tunnaste sidentopparna, det funkar om hon låter bli att röra sig för häftigt. Undantaget de tunga brösten är hon inte voluminös. Kroppen för övrigt är istället anorektiskt tunn. Armar och ben har inget underhudsfett, huden ser ut att sitta direkt på skelettet. Den obehagliga sanningen är att hon väger mindre nu är före graviditeten, trots tung byst. Magen har inte tagit igen sig riktigt efter sexlingarnas födsel. Lite överflödig hud hänger.

Det går inte längre att lägga sexlingarna vid bröstet. Hon skriker av smärta. Från början längtade hon till amningsstunderna, fick heta lustkänslor. Njöt. Men inte nu, det höll inte länge. Sex stycken är helt enkelt fem för många. Att mjölka ur brösten med pump är också en plåga. Varje gång.

Brigitte hör ytterdörren öppnas. Är det Roger? Hon vänder sig till hälften om. Halvvänd ser hon honom komma mot sig. Sitter i soffan som står placerad så att man har utsikt över Rivierans turkost glänsande vichyvattensliknande hav. Utsikten var dock länge sen hon la märke till.

"Brigitte, jag måste tala med dig."

"Jaha", svarar hon med en suck, orkar inte, vill bara lägga sig ner i soffan och stirra upp i det vitmålade taket. Deras barnsköterska har nyss hämtat de två breda barnsängarna på hjul och rullat iväg med tre döttrar och tre söner. Äntligen en lugn och tyst stund. Hon suckar igen. "Vad är det?"

"Ja... du... ja alltså... jag har träffat en annan. Jag är förälskad. Hon heter Jane Fonda. Du kanske har hört talas om henne? Dotter till Henry Fonda. Du vet."

Brigitte känner hur all färg försvinner från ansiktet. Blir helt tom inombords. Svimfärdig. Finns det någon frivillig som vill ta över hennes liv?

3 kommentarer:

  1. Fick mig ett gott skratt!! Naturligtvis ska den sexigaste av sexiga få sexlingar :-)
    Komiskt och bra skrivet.

    SvaraRadera
  2. Härliga kontraster (lust/bebisamning bland ANNAT) i berättelsen som höll mig verkligt alert och jag gillade helt klart humorn.

    SvaraRadera