Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 9 december 2009

Ord är fantastiskt givande som intresse (om språkkänsla)


Jag vill delge er några uttryck som jag tycker är intressanta:

"hela konkarongen", härstammar från ordet kånka säger en del, andra att det kommer från en huvudbonad för kvinnor, conqérante

Citat från Bob Hanson "här ligger jag och duger", jag ler varje gång jag säger det för mig själv

"att ha huvudet under armen", så otäckt men målande uttryckt

"att ha siktet inställt", kan inte bestämma mig för om jag tycker det är sympatiskt eller inte, inte tror jag när jag tänker efter

"faktiskt", är ett ord som jag hör hela dagarna, inklusive från mig själv

"ganska unik", säger många, går det att vara ganska unik?

"kärnfull", lustigt ord, full av kärnor

och så något mindre roligt:

"våldta, våldtäkt", att ta med våld, att täcka med våld. Ta? Är det så vi ska se på den sexuella akten, att mannen tar kvinnan eller täcker kvinnan? Framkallar rysningar hos mig, men jag inser att så är språket sorgligt nog uppbyggt, utifrån det gamla mögliga patriarkatets sätt att se på världen.

Just för att språket är uppbyggt utifrån en mansvärld, försöker jag tänka på hur jag formulerar mig i vardagen, för mig är det viktigt vilka ord jag väljer. Någon säger kanske

"ja, men ombudsman har vi ju alltid sagt!"

"jaha", säger jag då, "men språket sägs ju hela tiden utvecklas, varför kan vi då inte byta ut ord som diskriminerar? Varför inte helt enkelt säga ombud?"


6 kommentarer:

  1. mmmm gillar dina tankar och här hemma hos oss har vi många krångel men även roligtheter med ord och ordbildliga betydelser ganska unik mmmm hur är man då skit bra är oxå ett sådant ord bra text gillar som skrivet innan dina tankar

    SvaraRadera
  2. Jag antar att det är din språkkänsla som får dig att grubbla över vissa ord, vad de betyder och hur de används.

    Googlade faktiskt på ordet täkt, eftersom jag började tänka i termerna grustäkt och torvtäkt. En täkt är fyndighet som utnyttjas för utvinning eller insamling, t.ex. grustäkt och torvtäkt. Benämningen täkt används även om själva utvinningen, exploateringen, av fyndigheten.

    Ordet våldtäkt kanske t om har en starkare och obehagligare betydelse rent språkligt än man först tro. Pia

    SvaraRadera
  3. Pia: Aha, våldtäkt kan alltså betyda "att exploatera med våld", intressant och som du säger ännu värre!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att det är roligt med ord och uttryck. Språket är en blomma, som bör vårdas och ömmas för. Det ska utvecklas individuellt såväl som nationellt. Hebreiskan är ett ex på ett språk som är under ständig utveckling. Eftersom språket är så urbota gammalt har man tvingats att på kort tid hitta ord och uttryck för så mycket mer än vad livet innehöll på den tid språket fick sitt ursprung. Det tycker jag är helt fantastiskt. Som att uppfinna ett helt nytt språk alltså. Men även här i vårt land är språket ju alltid under utveckling. Nya ord bildas, språklig blandning är ju väldigt vanlig. Och vårt språk är ju till 75% eller något ditåt bestående av låneord...och då säger människor att vårt språk håller på att utarmas...hahaha...sedan invandringens begynnelse på 1300-talet har vi blandat och gett..utarmningen består i att folk är historielösa! Jätteintressant inlägg. Cissi

    SvaraRadera
  5. Fortsätter på cissis inlägg lite. Island använde officiellt inga låneord utan hittade på inhemska ord till allt nytt som invaderade landet. Tänk ett helt departement vars enda uppgift är att hitta på nya ord, där skulle jag vilja jobba. Intressanta tankar du sätter igång med ditt inlägg. Uppenbara missförhållanden i språket kan man gott försöka rätta till men fullständigt könsneutralt går det nog inte att få, jag undrar hur det hade låtit.

    SvaraRadera
  6. Jag har kommenterat gårdagens uppgift hos dig, bara så att du vet! Cissi

    SvaraRadera