Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 22 oktober 2018

Trots allt


Benämningen "kulturprofil" har under det senaste året gett mig helt andra associationer än jag skulle vilja. Jag har börjat avsky termen. Den ger mig rysningar. Osköna rysningar, ilningar som får mig att omväxlande frysa, omväxlande må illa. Jag funderar på om ordet kommer att förtvina nu när det är fördärvat. Försvinna bort, in i totalt mörker.

Fast, tänker jag, trots allt vore det bättre om vi började använda det igen på personer som kan ge oss tillbaka den positiva känslan. Då kan vi forsla bort mannen i fråga, inte benämningen, ur våra medvetanden.



4 kommentarer:

  1. Det är skrämmande att mannen i fråga på något vis nu äger namnet. Hög tid att vi tar tillbaka det och ger det en positiv innebörd. Tyvärr är det inte alltid så lätt...

    SvaraRadera
  2. Att vissa kända personer klarar sig från det de påstås ha gjort är skrämmande. En vanlig människa döms ut på en gång/ kram

    SvaraRadera