Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 31 oktober 2016

Killen mitt emot


Fortsättning på berättelsen från 28/10: 
 
Jag stirrade på killen mitt emot. Hans kinder hade övergått från att vara bleka till en gråblå ton och de torrfnasiga läpparna var hårt slutna. Han reste sig upp så hastigt att stolen skramlade i golvet. Utan att bry sig om det, gick han med snabba kliv mot dörren och försvann ut. Den enda kvinnan i gruppen log. Ett kort bortflyende leende medan hon staplade marker framför sig. I ögonvrån såg jag Sorin rota i bakfickan. Jag böjde mig ner mot hans lockiga bakhuvud.
"Vad gör du? Ska du verkligen spela mer?"
Av någon anledning viskade jag nära hans öra.
"Bry dig inte om det" sa han utan att titta upp.
Samtidigt som jag såg Sorin satsa samma summa som i förra omgången, la jag märke till att den unga killen mitt emot ersatts av en äldre kvinna. Två kvinnor vid samma bord. Det var nog inte så vanligt. I hennes ena mungipa satt en lång smal cigarill. Röken strilade sakta uppåt och nådde så nära högra ögat att hon tvingades kisa. Jag hörde kulan snurra igen. Ljudet störde mig, gav mig kyliga ilningar som kröp över ryggen.
"Yes!"
Det var samma kvinna som tidigare vända. Den här gången var hon inte tyst. Den här gången visade hon en gul jämn tandrad.
"Fan!"
Han sköt tillbaka stolen så snabbt att stolsryggen träffade mig rakt i magen. Sorin gav mig en mörk blick.
"Jag går nu."
Jag blev förvirrad. Menade han att jag skulle gå med? Jag kastade en blick på människorna som satt runt bordet. En av dem såg fortfarande glad ut. De övriga stirrade rakt ut i luften. Jag vände mig om och gick efter Sorin. Ute på gatan fick jag springa några steg för att komma ifatt.
"Sorin."
Han vred på huvudet och tittade på mig med en stela läppar.
"Visserligen har vi legat med varandra. Men du, vi polar faktiskt inte bara för det. Det här lägger du dig inte i."
"Jag har inte sagt något."
"Men du tänkte."

8 kommentarer:

  1. Mmmm vad du kan skriva och vill ha nästa avsnitt NU :-)
    Längtar till din bok är klar och att jag och andra kanske kan beställa den.
    /kram

    SvaraRadera
  2. Tänk så många människor som gång på gång spelar bort pengar som de lånat. Varje gång önskar de att summan ska dubblas, men nio gånger av tio försvinner pengarna snabbt som vinden. Bra skrivet! Texterna väcker mycket tankar.

    SvaraRadera
  3. Ser fram mot fortsättningen. Gillar detaljerna.

    SvaraRadera
  4. Vilken bra historia, jag vill också läsa mer. Så laddade känslor runt bordet och beskrviningarna av röda naglar och torra läppar gör det levande.

    SvaraRadera
  5. TACK alla! Idag börjar NaNoWriMo som jag är med i, i år. Kanske tar jag delar av de texterna och försöker få med i Skrivpuffen.

    SvaraRadera
  6. Spännande historia , vill gärna höra fortsättningen på denna berättelse :)

    SvaraRadera