Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 4 september 2018

Självömkan


Det blev för jobbigt att lyssna på Karin. Leif kunde inte erinra sig ett enda möte utan att hon kommit in på relationen med pappan. Några gånger hade han stuckit emellan med ett råd:

"Jag tror du behöver prata med en psykolog."
"Det är bara psykfall som går till sådana", sa hon och skakade på huvudet så de blonda hårslingorna svängde kring huvudet. "Det är inte jag alls."
"Märker du inte hur förgiftad du är?"
"Rent av hälsovådlig", svarade hon och såg ut som hon skulle börja gråta.

Då tyckte han synd om henne. Så kom han att tänka på sin mamma som ständigt var gråblek i ansiktet av existensens alla plågor och pappa som hade cancer. Av den anledningen var empatin för Karin begränsad. Så var det. Hon hade aldrig visat att hon var bekymrad för hans skull. Det var enbart hon själv som existerade. Han blev förbannad av bara tanken på hur ignorant hon var. Så insåg han. Hon var en fullblodsnarcissist. Det gick inte att få kontakt med henne. Riktigt obehagligt hur hon fastnat i ett kladdigt klister av självömkan. Och han. Han hade gått som en jäkla seg tråd genom deras relation. En tråd utan slut. Hennes pappa.

5 kommentarer:

  1. Precis så här kan det vara med personer som bara tycker synd om sig själv. Visst kan man tycka synd om men då ska man även ha förståelse för den andra partnern. Bra ordat! Gör du en bok av alla dessa skrivpuffar eller ... /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skriver lösryckta scener som kanske eventuellt kommer med i ett manus jag håller på med. Så du har nästan rätt :-). Kram till dig!

      Radera
  2. Där har du ett tema som påminner en del om boken som jag just nu läser. Klister och någon som helt urvattnar någon på energi är enkelriktad och påfrestande även för den godaste människan. Däremot ett spännande ämne att "ordsnickra" om. Men politik är jag en aning less på. Helst alla skyltar och kastande "tomater".
    Bossekramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så är det. Jag blir mer och mer obenägen att umgås med människor som inte ger något. Tiden jag har kvar ;-) är för kort för det.
      Tur att valet är på söndag! Fattar inte hur partiledarena orkar.

      Tack Bosse! Kram till dig!

      Radera
  3. Håller med dig att man inte orkar umgås med människor som inte ger något, dags att rensa!

    SvaraRadera