Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 6 oktober 2014

Det enda


– Det enda jag kategoriskt föraktar är tvärsäkra människor, sa hon. Sådana som har sin uppfattning klar, no matter what. Inte kan reflektera. Inte kan ta till sig av argument.
Hon lutade sig fram och slog lite lätt med en knuten näve i bordet.

– Jag förstår, sa jag. Om en person har en motsatt åsikt och du tycker att det är solklart att du kan överbevisa denne. Alltså, att du givetvis har rätt. Hur lätt tror du då det är att, bara lägga sig platt och erkänna; ja, du har rätt, jag ger mig?
Jag lutade mig tillbaka i stolen och la armarna i kors över bröstet.

– Är väl inget konstigt med det? Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig, svarade hon och höjde på de bruna, perfekt borstade ögonbrynen.

– Så det har hänt att du har kapitulerat?

– Nej, det har aldrig hänt.

4 kommentarer:

  1. Självbild saknas. Det finns en hel del sådana människor. Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Träffsäker dialog. Ang kommentar hos mig. Jag grubblar intensivt på om Hollywoodfruarna vet vad som menas med budskap och dolda budskap. Troligen är de roade av skvaller och intriger om det kan ha något samband.

    SvaraRadera