Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 7 mars 2012

Ädla ting

Hans ögon vilade oavvänt på henne, höll henne oändligt försiktigt i sina armar. Den vita dopklänningen i siden med mönster av utslagna rosor omslöt barnets hela kropp och lite till. Bara ett rött diminutivt ansikte och några ljusa hårfjun kunde skönjas. Prästen nickade kort mot honom. Med en gest som gjorde att man anade en viss motvillighet la pappan barnet i prästens famn. Prästen drog bort tyget från hennes huvud, lutade sig en aning över dopfunten, samlade lite vatten i handflatan som han försiktigt hällde över det tunna håret. Han placerade sin hand på barnets bakhuvud:
  
  -          Härmed döper jag dig i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn till Ethel Margareta.

I flera veckor före dopet hade de diskuterat fram och tillbaka, provat en hel drös olika namn.
   -          Men du, sa Eva, nu kom jag på.
   -          Vad?
   -          Ett annorlunda namn. I boken jag precis avslutat. Du vet, den som handlar om en rik familj i New York på trettiotalet. Hon, deras hembiträde, hette Ethel. Vad sägs om det?
   -          Ja, Ethel… kanske, Ethel.

Han smackade med läpparna, smakade på namnet.

   -           Ja, varför inte? sa han efter en stunds eftertanke, och sen Margareta som andranamn efter min mor.
   -          Avgjort.

Många år senare letade deras dotter i en bok om förnamns olika betydelser och fann att Ethel betyder ”ädel” och Margareta ”pärla”. Oj!

7 kommentarer:

  1. Gillar som man säger på facebook.

    SvaraRadera
  2. Dubbelt ädel! Fin text, stämningsfullt första stycke i kyrkan. Förstår pappans tvekan, eftersom han håller i något så dyrbart.

    SvaraRadera
  3. Fint. Och min mamma som heter Ethel.

    SvaraRadera
  4. Ädelt och snyggt blev det:)

    SvaraRadera
  5. Tjusigt, där fick du något att uppfylla*B*

    SvaraRadera
  6. Gillar jag också! Trevlig helg!

    SvaraRadera