Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 8 februari 2011

Samla tankarna

Köping, Barnhemsgatan, Solsidans äldrevård, lördag 2011-01-15

– Farfar! Jag är här nu.

Farfar ligger i sin säng, han vilar på sidan, vänd mot väggen som har rosablommig tapet. Egentligen inte alls i farfars smak. Rosa går inte ihop med hans natur. Han har lagt sig i fosterställning med armarna ihopdragna och händerna vilande under hakan. Jag känner igen hans brunrutiga skjorta, bruna bomullsbyxor och de grå tunna fjunen i nacken. Trots att han befinner sig i sängen sitter tofflorna av svart artificiellt skinn kvar på fötterna. Han svarar inte, rör sig inte. Sover han?

– Farfar, säger jag lite försiktigt och rör vid hans ena axel.

– Vänta ett tag, stör mig inte, hör jag farfar säga en aning dovt från utrymmet mellan vägg och kropp, jag måste bara först ta in korna och kedja tjuren. Alice väntar i köket.

4 kommentarer:

  1. Fin :)! Gillar att den rosa väggen inte låg i hans natur :)!
    Angående min text igår så känner jag inte att det var för många adjektiv alls. Absolut håller jag samma stil genom en text. Exprimenterar rätt frisk stilistiskt och med teman jag inte har en aning om som jakten till exempel. Uppskattar verkligen konstruktiv kretik och ska titta över den igen senare när man får distans till den :)! Uppskattar otroligt att ni och du tar sig tid att läsa och kommentera. Tack :)!

    SvaraRadera