Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 18 maj 2010

En dagsnyhet, fr dagens GP sid 5 "dårskap kan ge kreativitet"

- Pappa! Vad betyder krea... krea t i v i t e t?

- Jo, min lilla Lisa, jag tror man kan säga att det är när någon är påhittig, har lätt att hitta på nya spännande saker.

- Aha, som när jag kom på att jag kunde äta min medicin om jag fick glass efteråt? Eller som när jag kom på en ny lek igår?

- Ja, ungefär och när du kom på ett sätt att lösa din räkneuppgift du hade i läxa häromkvällen. Lisa, du fattade att det inte bara finns ett sätt, som är det rätta, utan flera ibland. Det kallar jag fantasi.

- Men pappa, det står i tidningen att dårskap kan ge kreativitet. Vad menas med det pappa?

- Dårskap? Ja, det är när någon är galen, tokig.

- Men pappa, jag är väl inte tokig? Pappa, jag vill inte vara tokig!

- Lisa, det är du verkligen inte. Kom hit så jag får krama dig. Sätt dig här i mitt knä.

- Pappa, jag vill inte vara konstig.

- Jag ska försöka förklara bättre. Dåre är ett dåligt ord. Ett dumt ord. Du förstår, Lisa, de menar säkert att det är någon med ovanligt livlig fantasi. Det kan uppfattas lite konstigt. I alla fall av människor som själva aldrig har nya idéer och drömmar. De är tråkiga. Det är inte dig det är fel på, Lisa. Du är inte tråkig och inte alls konstig. Du är min alldeles, alldeles fantastiska flicka.

- Vet du vad jag tror, pappa?

- Nej, Lisa, vad tror du?

- Jag tror att de bara är avundsjuka på oss som hittar på nya saker. Så det så.

15 kommentarer:

  1. Tyckte om hennes härliga slutlogik :-)
    Tänker själv på hur svårt det är att på en rimlig nivå beskriva abstrakta begrepp för barn. Och hur rakt på barnen tar med sig dem/ord in i sin begreppsvärld.
    När sonen frågat mig om ngt ord i en bok så märker jag snabbt när jag är ute och "vuxen-cyklar" mitt i en förklaring - för sonen avbryter helt enkelt... "Jamen, läääs nuuu då, mamma".

    SvaraRadera
  2. bra och realistisk berättelse..;-)

    SvaraRadera
  3. Papperstidningen är bättre än nätupplagan. Trevlig liten historia.

    SvaraRadera
  4. Ja, måtte alla 9-åringar våga tänka så :)

    SvaraRadera
  5. Precis så är det...
    Vi för just nu en diskussion på facebook om det här.
    Jag tror att om man vågar fantisera blir vardagen så mycket enklare och de som sitter i sin kub av vanlighet irriteras på de som tänker i lite vidare cirklar.

    SvaraRadera
  6. Läser jusr "Patient67" av Lehane.
    Dä sägs att grundlägande för en galning är att han själv inte tror att han är galen.

    Vilket leder till moment22 frågan:
    Är du tokig?

    SvaraRadera
  7. Hemskt vad stavfel ovan.
    Hoppas ni förstår vad jag menar :)

    SvaraRadera
  8. Håller med Lisa jag! Smart unge!

    Som vanligt en toppentext.

    /Marie

    http://www.meraord.se
    http://mias.blogg.se

    SvaraRadera
  9. Många gånger skulle det vara lättare att vara 9 år.

    SvaraRadera
  10. Jättefint och smart skrivet. Lätt och klokt.

    SvaraRadera
  11. Fin text! Ett härligt resonemang mellan far och dotter.

    SvaraRadera
  12. träffar bra barnton i texten. gullig text

    SvaraRadera
  13. Enligt "Bones" är definitionen av galenskap att göra om samma sak men förvänta sig ett nytt resultat.
    Hm. Lätt motbevisat med en vanlig tärning :-)

    Allvarligt talat, bra text fast dialogen ringer inte hundra procent ren tycker jag. Nästan, dock.

    SvaraRadera