Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 20 oktober 2015

Kulturkollos tisdagsutmaning


Berätta om en bok du läst eller resa som du gjort som på något sätt förändrade ditt sätt att se på Sverige eller världen. 

 Här är min:

Jag måste säga Andreas Normans bok 9,3 på Richterskalan. Den gav mig en insikt om att trygga Sverige kanske inte är så tryggt som jag alltid trott. Att vi inte är så förberedda och inte agerar så professionellt som vi borde i ett katastroftillstånd. Jag förstod att i vissa situationer står vi där handfallna allihop, lika chockade och oförmögna att göra något vettigt. Att det finns risk att vi, var och en, en dag står där ensamma och har bara oss själva att lita till. Men det är samtidigt mänskligt. Vi i Sverige är relativt förskonade från särskilt frekventa förödelser och tragedier. Vi var inte beredda. Helt enkelt.

8 kommentarer:

  1. Spännande läsning du bjuder! Det är en bok som jag missat helt. Just nu pågår en reklamkampanj på spårvagnarna här i Gbg där vi uppmanas att kunna klara oss i 48 timmar om katastrofen skulle drabba. Undra hur många som kan det i en storstad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag bor ju också i Göteborg, fast den reklamen har jag missat :-)! v Ska kolla.

      Radera
  2. Spännande läsning du bjuder! Det är en bok som jag missat helt. Just nu pågår en reklamkampanj på spårvagnarna här i Gbg där vi uppmanas att kunna klara oss i 48 timmar om katastrofen skulle drabba. Undra hur många som kan det i en storstad?

    SvaraRadera
  3. Klara sig 48 om en katastrof skulle ske är det nog inte många som kan. Dock finns det väl överlevnadssidor som går att få tips ifrån.

    SvaraRadera
  4. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att vara förberedd på en katastrof. Speciellt när man som vi i Sverige har levt i en skyddad verkstad så länge.

    Jag är förmodligen paranoid eller så beror det på att både min mamma och pappa var med under kriget, men jag har alltid ett förråd av mat och vatten. Och ett trangiakök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra tänkt att vara förberedd!

      Jag tror som sagt att Sverige var väldigt oförberett. Jämför med Italien som var mycket snabbare med hjälp till drabbade. De hade en annan beredskap, eftersom de vet att de kan drabbas av jordbävning.

      Radera
  5. Det där låter som en intressant bok som jag nog borde läsa...

    SvaraRadera