Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 29 maj 2012

Mina svar på frågor från snillrika bloggen "Resa till ordens mitt"

Blev så inspirerad av dina frågor! Här kommer mina svar:

1.    Vilken form av egen kreativitet gör dig glad och till freds?
Jag blir väldigt glad av att laga mat och helst då efter eget huvud och på mitt eget sätt. Och sen att äta den… och med vin till… ja då blir jag verkligen både glad och till freds.

2. Vad är ditt första minne i livet?
När jag som treåring precis vaknat och går ut till mamma som sitter på terrassen och dricker te. Det är sommar, solen värmer och jag betraktar ett antal barn som är på lekplatsen en bit bort. Jag vänder mig mot mamma, pekar och frågar: Är Annica där borta (min syster)?

3. Om du tänker på en mänsklig egenskap du själv gärna skulle vilja ha, varför är just den egenskapen så åtråvärd?
Om man med egenskap menar karaktärsdrag, tror jag att jag väljer ”lugn”. Många säger att de tycker att jag är lugn, men det är jag inte. Fråga min man. Jag vet inte, men jag tror att det är skönare att vara lugn, för själen.

4. Vet du någon som äger den egenskapen (någon som du vill berätta om)?
Nej, när jag tänker efter noga tror jag inte att det finns någon som alltid är lugn inombords, bara sådana som precis som jag visar upp en fasad.

5. När du ska vara kreativ, finns det då något särskilt du gör eller någon speciell plats dit du beger dig för att komma i rätt stämning?
Nej, faktiskt inte, skriver texter gör jag på datorn och den kan stå både här och där, jag märker ingen skillnad på kreativiteten. Skönt är det förstås när jag är på vårt lantställe och det är sol. Då drar jag ut datorn i trädgården och sitter under parasollet och skriver. Ljuvligt härligt.

6. Vilken var din första tanke när du vaknade i morse?
Frukost! Jag måste ha frukost. Hungrig.

7. Vad ska en bok innehålla för att du ska vilja läsa vidare?
Trovärdiga karaktärer, vackert språk och en oförutsägbar intrig.

8. Hur vill du bli ihågkommen?
Oj, vet inte, som en stolt kvinna, som hade lätt till skratt.

9. Vilken miljö trivs du bäst i, ödetomter, folkhav, städer, skogar, skärgårdar, bibliotek, badhus, flygplatser, etc.?
I sta’n ibland, men oftast på vårt lantställe som ligger på riktiga vischan med travhästar som närmsta granne.

10. Finns det någon tid på året som är extra betydelsefull för dig, och varför i så fall?
Sommaren! Utan tvivel mår jag bäst när jag kan gå ut på gatan utan att först behöva klä på mig tjocka lager kläder.

11. Om du skulle skriva en roman helt och hållet på dina egna villkor (utan sneglingar på marknaden i stort), vad skulle den då handla om?
Den jag håller på med sedan några år, en släktkrönika som spänner över tre generationer, farmor, mor och dotter.

1 kommentar:

  1. Jag blir glad av att läsa dina svar! Inspirerad. Och det låter väldigt intressant med en släktkrönika i tre generationer. Kör hårt, plattan i mattan, inga bromsar! :)

    SvaraRadera