Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 13 oktober 2010

Sambandet mellan himlakropparna

– Du kommer att få vara frisk länge. Men i sextioårsåldern kommer du att drabbas av en allvarlig sjukdom.

– Oh, vad då för något?

Jag betraktar kvinnan som sitter på andra sidan det runda bordet. Vi sitter i ett stort grönt tält på varsin låg träpall. Det är skumt ljus därinne, men jag skönjer solens strålar genom tältduken. Hon är i övre medelåldern, har långt svart hår och en ansenlig kroppshydda. Är håret färgat? Kvinnan ser inte på mig, hon har blicken vilande på ett antal kort som ligger framför henne. Hon plockar med korten, drar med fingrarna över bilderna. Naglarna är nerbitna och har svarta sorgkanter. Jag sträcker på halsen men ser inte vad korten föreställer.

– Ja, det kan jag inte tyda, det är lite oklart. Men jag ser att solen lyser över dig. Du behöver inte vara orolig. Läkarna hittar ett botemedel. Du kommer att tillfriskna. Helt.

– Är du säker?

– Javisst, det kan jag intyga. Himlakropparnas läge, alltså sambandet mellan solen, månen och stjärnornas placering i ditt stjärntecken Skytten den dagen, det året du föddes, nittonde december 1971, ger mig beviset jag behöver. Avståndet och vinkeln mellan dessa himlakroppar är gynnsamt för dig. Du kommer inte att dö av den sjukdomen, det är ett som är säkert. Och du kommer att leva länge, du kan se fram emot ett underbart långt liv.

– Ja… då så. Tack.

2 kommentarer:

  1. Hu så obehagligt. Jag skulle aldrig våga eller ens vilja bli spådd. Och att dessutom få en sådan dom...huu som sagt :) Du verkar påläst när det gäller astrologi? Cissi

    SvaraRadera
  2. Läskigt håller jag med om... Gillar din beskrivning av kvinnan!

    SvaraRadera