Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 28 augusti 2018

Han


Hon fick för sig att hon var ett väsen. Inte en vanlig normal människa. Ett väsen som andra såg på med kritiska blickar och tänkte att hon ... den där, måste vara helt dum i huvudet. Hon hade svårt att sova. När hon la sig på kvällarna visste hon att tankarna skulle tortera henne. De snurrade som ilskna bålgetingar i hjärnan. Hon ville skrika och sparka hårt i väggen, men förblev tyst eftersom hon inte ville väcka mamma och pappa.

En dag i skolan. I korridoren på andra våningen. Hon såg honom på långt håll. Båda fäste blicken på varandra exakt samtidigt. Höll fast tills de till slut möttes. Hon tyckte det tog en evighet. Hans leende, hans ögon. Hela han.

Samma dag. Hon stod i kön i matsalen. Alla surrade runt henne. Skrattade, fnittrade, ropade. Så rösten bakom henne. Alldeles intill hennes öra. Innan hon vred på huvudet visste hon. Det var han.

"Vill du sitta med mig?" sa han.

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Eva! Aha du har också jobbat på Green Hotel! Kanske samtidigt? Kommer inte ihåg vilket år, men det var i början av 1970-talet ...

      Radera
    2. Vem vet, vi var kanske arbetskamrater? Jag jobbade som receptionist, kom dit sommaren 1972 (tror jag) och slutade sommaren därpå.

      Radera
    3. Har lite svårt att komma ihåg den tiden. Kan ha varit så att vi var arbetskamrater. Lustigt. Jag var bara där några månader. Trivdes inte.

      Radera
    4. Jag trivdes inte särskilt bra heller, men jag trivdes med människorna på hotellet och människorna i byarna omkring. Fastnade som sagt i drygt tio år (fast hade då andra jobb.)

      Radera
  2. Ops ... det blev som två historier det här *ler* Förstår att du tänker att hon var inget väsen utan en vanlig tjej.

    SvaraRadera
  3. Ja två historier som går in i varandra..

    SvaraRadera
  4. DEn kärleken, den kärleken...

    SvaraRadera