Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 11 april 2017

Kulturkollos veckoutmaning om tid


Veckans fråga lyder:
Vilken är din bästa bok, film, tavla eller tv-serie som på något sätt behandlar temat tid? Det kan vara en film om tidsresor eller kanske en bok om åldrande. Är det något historiskt, en framtidsskildring eller vad är det som får dig att tänka över tiden och dess gång?

En bok:
Osökt kommer jag att tänka på Henning Mankells Italienska skor. Boken handlar om en äldre man som efter det att han slutat förvärvsarbeta bosatte sig på en ö långt ut i skärgården. Han är en ensling som inte vill ha kontakt med människor. Inte mer än han absolut måste. Det är vinter när boken börjar och isen ligger. En dag ser han en kvinna komma gående över isen. Det visar sig vara Harriet som han haft en relation till, men som han övergav 30 år tidigare. De två beger sig ut på en lång resa. Om det vore en film skulle jag kalla berättelsen för en Road Movie, fast med ett faktiskt slutmål. Jag tycker att boken handlar om just tid. Tiden vi har fått och ska förvalta så gott det går. När jag läser inser jag hur kort mitt liv är, även om jag får leva länge ...

Jag har inte läst nästa bok i serien, Svenska stövlar, som blev Mankells sista bok. Men jag ska.

 

14 kommentarer:

  1. Mankell verkar jag ha lite svårt för. Har varken gillat Wallander-boken jag läste för en evighet sedan eller hans Kinesen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Jag gillade både hans Wallanderböcker och Kinesen!

      Radera
  2. Jag har inte läst en enda Mankell men jag har tänkt göra det många gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gör det, hoppas jag att du gillar hans stil. Jag ser mycket samhällskritik i hans böcker, både i Wallander och i hans romaner.

      Radera
  3. Bra val och klokt tänkt om ämnet tid. Vänta inte för länge Ethel. Läs om stövlarna snart. Jag skulle vilja läsa om de två böckerna igen i rätt ordning. Direkt efter varandra.
    Påskkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bosse! Vet att du också tycker om Mankell. Och hur du näst intill (eller verkligen är?) är en nörd vad gäller Wallanderböckerna. Kram från Ethel

      Radera
  4. Mankells böcker har jag svårt för. Den låter ju intressant kan jag tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Mankell var mångsidig. Hans deckare är helt annorlunda tycker jag. Men han skrev alltid bra, anser jag.

      Radera
  5. Tack för påminnelsen! Jag har hört mycket gott om denna bok och gillar Mankells Wallanderböcker så jag bara måste läsa den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena! Ja gör det, Italienska skor är verkligen en ren och skär existentialistisk berättelse.

      Radera
  6. Tack för fina tips!
    Ha en bra dag/ kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ljusletaren och önskar dig också en fin dag! Kram

      Radera
  7. Jag gillade Mankell i början men hans sista böcker var inget vidare. Glad påsk, säger jag i alla fall!

    SvaraRadera