Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

söndag 30 april 2017

Fördelen


Fördelen med, eller en av fördelarna, att ha en lantställe på bondvischan är att jag slipper bry mig om hur jag ser ut. Här går alla som det dem behagar. Ingen tittar snett. Jag schavar omkring i gummistövlar och en så gammal tröja att nopprorna tagit över. Igår struntade jag i att duscha. Tänka sig! Håret är okammat och ögonen bleka av försummad make up. Jag ser ut genom fönstret. Tjugo meter bort, på åkern, går två älgar och betar av det ärtgröna nytillkomna ogräset. En älg är stor och den andra är lite mindre. Jag är säker på att det är samma mor och kalv som jag såg gå förbi på vägen förra sommaren. Kalven har växt men är fortfarande lite mindre än sin förälder. De verkar fullständigt orädda. När de ser mig stå på trappan höjer de sakta på huvudena och står helt stilla. Vi stirrar på varandra. Efter en liten stund tröttnar de och går lojt några steg längre bort och återvänder till betandet.



(egentaget foto från sommaren 2016)

2 kommentarer:

  1. Ler. Jag bor på landet jag. Fast jag duschar ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså gör du det ;-). Alltså duschar. Tack för respons.

      Radera