Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 4 april 2017

Patrick


Ta en bok. Välj en slumpmässig mening i mitten av boken. Skriv en text baserad på meningen.

Från Romanen om Patrick Melrose Volym 1 av Edward St Aubyn. Meningen finns på sidan 199:
Patrick låg på sängen som ett dött föremål.


Patrick låg på sängen som ett dött föremål. Som om han med ens blivit lam i hela kroppen. Fullständigt orörlig. Han öppnade munnen, flåsade mellan stängda tänder och tog i allt han kunde för att lyfta armen. Det var omöjligt. Han provade med ena benet istället. Fanns inte en chans. Han ville vända sig på sidan. Patrick kände tårar som först långsamt strilade nerför bägge kinderna, sen fortare tills han kände fukten nå halsen. Så rasande han blev på sig själv. Sjåpig var vad han var. Börja grina. Som ett litet ynkligt barn. Han var ändå tonåring. Det var ju faktiskt igår han hade kalas, påminde han sig själv. Ett mycket speciellt kalas eftersom han fyllde tretton år. Både mamma och pappa hade hållit tal för honom. Om livet.
 
 

6 kommentarer:

  1. Inga upplyftande tal de hade hållit tydligen. Din text berör men romanen i fråga slutade jag läsa efter några sidor. Den som ska vara så bra.

    SvaraRadera
  2. Minns inte vad som fick mig att sluta. Jag gör så när en bok inte griper tag i mig direkt.

    SvaraRadera
  3. Oj, vad har hänt med Patrick? Skulle bannemig också ha börjat gråta i den situationen. Hemskt att inte kunna röra sig! Snyggt gestaltad situation!!

    SvaraRadera
  4. Bra! En bok som jag är nyfiken på.

    SvaraRadera
  5. Blev också nyfiken på boken. Bra!

    SvaraRadera
  6. Ja jag tycker att boken är intressant men svår att läsa eftersom de flesta karaktärerna är så äckligt obehagliga. Med stela överläppar samtidigt som de i lönndom lever ut sina mörkaste "drifter".

    SvaraRadera