Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 4 juni 2019

Italienska skor


Min syster var helt galen i skor. Helst skulle det vara italienska skor. De passade hennes smäckra fot mycket bättre än svenska rejält breda läster. Naturligtvis hade hon storlek 36. Den finaste storleken. Liten och nätt. Italienska skor var tillverkade av mjukt kalvskinn. Inget svenskt stelt skoskavsläder. I min systers garderob tronade skor både högt och lågt i alla modijanger. Utom grova kängor. Skorna blev efter hand mer och mer speciella. Fram till den dagen då hon köpte ett par skyhöga platåskor. Säkert blev hon 15 cm längre. Jag såg hur hon tog några steg. Vinglade. Fick tag i balansen. Vinglade. Jag hann aldrig reagera innan hon stod på näsan i trottoarkanten. Högra benet stack ut i en konstig vinkel, jag såg en vit knota sticka fram ur huden, framtänderna flög iväg och näsan sprutade blod. Jag hälsade på min syster på sjukhuset.

"Du kan få alla mina skor", sa hon.
"Vad?"
"Jag har tröttnat."
"Tacksamt", sa jag och gick mot dörren. "Men du kan behålla dina skor."

Jag drog upp dörren. Innan jag tog klivet ut i korridoren sa jag:

"Jag kan inte vara mindre intresserad av dina skor än jag redan är."

"Vad menar du? Vill du inte ha mina skor? Har jag sagt något fel?" hörde jag min syster säga innan dörren gick igen med ett sugande ljud.



10 kommentarer:

  1. Stackarn! Funderade just hur det är att hålla balansen på små fötter... själv har jag ju fått höra att mina är stora, så jag står väl stadigt...

    SvaraRadera
  2. Stackarn vilken otur hon hade *snyft*
    Fram för sköna skor som man kan gå i :-)
    Bra ordat! /kram

    SvaraRadera
  3. jag med mina ankfötter vill ha breda skor :)

    SvaraRadera
  4. Aj då, det kan man kalla platt fall.

    Själv väljer jag fotriktiga skor som är bekväma att gå i. Fåfängan har jag lagt åt sidan för länge sedan ;-)

    SvaraRadera
  5. Så kan det gå ☺ ...
    Och KB, ja man kan fundera över syskonrelationen här.
    TACK!

    SvaraRadera
  6. Den där boktiteln känns bekant. :) Frågan är vilken storlek JAG hade och hur oskyldig JAG är.
    En gång i historien hade jag en flickvän som hade 35 i skostorlek som vuxen. Hon älskade italienska skor. Själv har jag gått från "platådollor" till Ecco.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack alla!

    Jo, Bosse, titeln är Henning Mankells, precis! Ja bra tanke att fråga sig vem JAG är ☺.

    Nej höga klackar har inte jag heller längre. Bekvämt ska det vara.

    SvaraRadera
  8. Härligt med högklackat, synd att hon inte var van att gå i dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Kan vara snyggt men då får man kunna gå ordentligt.

      Radera