Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

fredag 21 juni 2019

Damma av


Idag dammar vi av midsommarstången. Den som vi köpte begagnad för tio år sen i en antikaffär. Inte för att den var antik, fast den var förstås semiantik, utan för att vi föll för den. Pladask. Bleknad plast i sommarfärger. Vi har ett speciellt ställe på gräsmattan. Midsommarstångsgropen. Där placerar vi den och packar till gräset runt om. Sen dansar vi och hoppar runt. Efteråt, svettiga och glada, sätter vi oss runt det redan uppdukade bordet och äter och dricker. Vi bryr oss inte om vädret. Det får regna om det vill. Vi klär oss därefter. Tidigt på kvällen somnar vi in utmattade och dödströtta. Nackdelen är att vi aldrig fått uppleva den ljusaste natten på året. Då befinner vi oss bakom mörka neddragna rullgardiner.

Glad midsommar!



5 kommentarer:

  1. Jag glömde att ta fram vår lilla bordsvariant så den får kanske komma till heders i dag.

    Ha en fin midsommardag!

    SvaraRadera
  2. Jag har två som jag glömde ta fram och damma. Troligtvis blev det ingen regnig afton för dig.
    God fortsättning

    SvaraRadera
  3. Nej här regnade det inte Bosse. Ingen dans blev det heller. Men god mat och dryck. Inne på verandan.

    Tack Bosse och Znogge!

    SvaraRadera
  4. Traditioner, tänk vad vi följer dem! Hoppas du haft et fin midsommar. Jag är i Helsingborg ikväll, ska se Eva Rydberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo har haft en jätteskön midsommarhelg! Eva Rydberg är bra!

      Radera