Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

lördag 8 juni 2019

Bokskogen


Jag sprang genom en katedral av bokar. Stämningen i dunklet under trädkronorna var andlig och fridfull. Jag hörde enbart min egen dova andning. Det var när jag precis kommit ut bokskogen och joggat ut på grusvägen jag hörde honom:

"Bättre kan du!" skrek mannen som satt på slänten intill spåret och tog en djup slurk ur ölburken. "Fortare! Ta ut stegen!" ropade han och drog en hög rap.
"Spring själv då för helsicke!" hojtade jag tillbaka mitt i ett högt flås. "Du som kan."
"Jag dricker hellre öl."
"Det kan jag göra sen. Med gott samvete", slängde jag ur mig redan en bit bort.

Kanske hörde han inte det sista.



5 kommentarer:

  1. Han kanske hade gott samvete ändå ;)

    SvaraRadera
  2. Lön för mödan alltså ;-)

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  3. Tack KB och Znogge! Lön för mödan är bättre än utan ...

    SvaraRadera
  4. Expertråd från slänten... hur många gånger har inte det hänt...? Bra svarat!

    SvaraRadera
  5. En kontrast mot bokskogens frid. Innerst inne hade han kanske gärna bytt liv.

    SvaraRadera