Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 7 december 2010

Har ni tid?

– Nu ska ni vara så goda!

Oh, måste hon säga samma sak upprepade gånger? Pappa orkar inte höra. Hon fattar ju inget.

De satt i matsalen. Tant Ebbas matsal, där hon hade placerat ett stort ellipsformat matsalsbord i blänkande mahogny och åtta stolar med gobelängtygsklädda sitsar i beigt och brunt. Hela familjen Brådstedt satt vid bordets bägge långsidor, mamma, pappa och Dennis på ena sidan. Anna och Lisa mitt emot. Farfar Gustav och hans nya fästmö, tant Ebba, tronade på varsin kortsida.

– Nu ska ni vara så goda!

Har ni tid?, hade tant Ebba frågat på telefon tidigare i veckan, jag bjuder på söndagsmiddag. Jaa, det är klart vi kommer, hade mamma svarat medan hon betraktade pappa som energiskt skakade på huvudet samtidigt som han artikulerade stumma ord.

– Ta nu mer av kasslern. Nu ska ni vara så goda. Fatet ska vara tomt innan ni reser er upp från bordet. Ta mer här, Per-Olof, sa tant Ebba och räckte över det stora vita Gustavbergsfatet till pappa.

– Jag är en vuxen man, Ebba, jag tar bara om det är så att jag vill ha, inte annars, sa pappa och rätade ännu mer på den redan spikraka ryggen.

Barnen tittade ömsom på pappa ömsom på tant Ebba. Är tant Ebba medveten om i vilken hög grad hon utmanar ödet?

– Men Per-Olof, det är ju gott. Ta nu. Du behöver lite kött på benen.

– Nu räcker det, svarade pappa.

Luften var iskall. Pappa la sakta ner besticken på tallriken, kniv och gaffel snyggt och prydligt tätt intill varandra snett till höger.

- Jag går hem, sa pappa och reste sig upp. Kommer ni?

9 kommentarer:

  1. Bra.

    Lite funderingar:

    Ska matbordet vara ovalt eller ellipsformat? Ett ellipsformat matbord låter onekligen lite märkvärdigare än ett ovalt. Ordvalet skapar en tanke och bild hos läsaren.

    Var tant Ebba medveten om i vilken hög grad hon utmanade ödet? har du skrivit med kursiv text. Som läsare förstår jag att tant Ebba utmanar ödet utan att du skriver det. Genom att du kursiverar texten så blir det ett medvetet drag hos dig som skribent att ha med den här tydliga informationen. Intressant.

    SvaraRadera
  2. Isch, vilken jobbig situation. Och vilken snarstucken pappa - men det låg väl annat under.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med om att den kursiverade stilen gör texten intressant om man håller det under kontroll och använder det måttfullt. Jag tycker att du lyckades strålande med det. :-)

    SvaraRadera
  4. Det var en bra historia, känner kölddraget, eller ska säja känner igen denna snarstuckenhet släktingar emellan.

    SvaraRadera
  5. Där fanns nog en hel del gamla outtalade konflikter att tampas med. Undrar om de exploderar i någon annan text?

    SvaraRadera
  6. Ibland måste man säga ifrån. Särskilt när tant Ebba krusar.

    SvaraRadera
  7. Det är svårt att skriva konversationer på ett bra sätt utan att det blir uppstyltat och inte får flyt. Men det här var hemskt bra!

    SvaraRadera
  8. Jobbig situation du beskrivet bra.
    Bra "dialog"

    SvaraRadera
  9. konflikten total kanske, gillar matsalsbordet fick mig att tänka i bild.

    SvaraRadera