Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 26 augusti 2010

Yvig liten smula

- Pappa, sover inte dina tänder på natten?

- Vad menar du min lilla smula? Sover?

- Ibland när jag vaknar på natten hör jag att dina tänder är vakna.

- Hur då?

- Dom låter.

- Låter? Tänder sover inte... aha, det är nog så att pappa gnisslar tänder.

- Vad är det?

- Jag klämmer ihop tänderna så mycket att det liksom skriker i munnen.

- Så otäckt, pappa. Men... är det så att ingens tänder sover?

- Ja, så är det. Jag vet inte riktigt Lisa, men jag tror att vissa delar av kroppen inte slappnar av, fast vi sover. Hjärnan sover inte, det är därför vi kan drömma.

- Vad konstigt... pappa, vet du, ibland lägger sig mamma på golvet. Hon tittar upp i taket.

- Vad säger du?

- Ja och då säger hon att jag ska vara tyst för att hennes hjärna ska sussa.

- Jaså, säger hon det.

- Men, då kanske det är så att hjärnan kan sova? I alla fall mammas.

- Min yviga frodiga lilla Lisa. Ibland tänker du för mycket.

11 kommentarer:

  1. Du fångar de där underbart unika frågorna i en mycket fin text!

    SvaraRadera
  2. De viktiga frågorna måste ställas och du kan skriva om dem.

    SvaraRadera
  3. Bra och roligt.
    Ens vardag är som bäst i dom där stunderna fint förmedlat..

    SvaraRadera
  4. Realistisk dialog. Sedan blir man lite fundersam över varför mamma bara lägger sig ner på golvet.

    SvaraRadera
  5. Sött och väldigt välfågnat bildrikt

    SvaraRadera