Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

fredag 13 augusti 2010

Hon kände sig oönskad

Denna dagbok tillhör Agneta von Waller, 15 år

Torsdag 14 oktober 1970 kl tio på kvällen

Kära dagbok

Idag gick allt åt pipan. Jag vågade gå fram till Pelle på rasten. Sen gick allt åt skogen. Min idiot! Hur kunde jag vara så dum!? Så urfånigt! Det betydde absolut ingenting. Det som hände i går kväll på skoldansen.

Sov inte på hela natten. Funderade på hur jag skulle göra allt bra igen. Jag gråter och gråter. Kan inte tänka på annat. Helt omöjligt att göra läxorna. Förut ikväll droppade tårarna ner i historieboken. Det blev det inte bättre av.

Kom på. Jag skulle gå fram till honom. Skulle säga du Pelle, förlåt om jag var dum. Jag kan inte hjälpa om jag gör idiotiska grejer ibland. Det var inte meningen.Jag ska aldrig mer dansa med Leffe.

Jag såg honom på lunchrasten. Jag gick dit. Han vände ryggen mot mig. Jag ropade. Han svarade inte. Bara gick. Och med vem? Eva. Eva! Hon vill ju pola med honom. Jag har hört henne säga att hon hoppades att hon hade chans på honom. Hon har stött på honom så jäkla jättelänge. Och så är hon snygg. Jäkla skit! Vad ska jag göra nu?

Pelle, Pelle, Pelle.

2 kommentarer:

  1. Ungdomligt oförstånd.
    Speglar hur dagböcker såg ut på den tiden.

    Idag bloggar alla.

    SvaraRadera
  2. Slår vad om hon klottrar Pelle på suddet och på insidan av boken också...:) Trovärdigt skrivet!

    SvaraRadera