Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 14 maj 2019

Fjällräven


Hon har alltid ryggsäcken slängd över ena axeln. Vi andra har portföljer i svart kalvskinn eller brunt läder. Säkerligen har Hon haft den i många år. Fjällrävens emblem är fransad i kanten och rävens kropp bleknad. Men det är bara som det ska vara. Resten av hennes uppenbarelse går i samma stil. Beige chinos, rödrutig skjorta och en skogsgrön tröja. Jag kan inte låta bli att i hemlighet beundra henne. Hon vågar gå sin egen väg medan jag sneglar på mina kollegor för att inte avvika det minsta lilla. 

Det har faktiskt hänt att jag slängt mig i bilen och åkt hem eftersom jag för sent insett att jag är helt fel. En fredag var det. Alla fredagar ska vi vara ledigare klädda för att markera att det snart är helg. Det är enda dagen som Hon är helt rätt. Fast Hon verkar inte lägga märke till det alls, utan beter sig precis som vanligt. Det verkar så skönt att vara som Hon. Att inte bry sig om vad andra tycker. Att skrida fram i nötta ofärgade chinos som om Hon är klädd i en knallröd aftondress.



7 kommentarer:

  1. Så befriande att kunna vara sig själv i alla lägen! Sedan finns det tillfällen då jag tycker man ska följa klädkoden.

    Trevlig tisdag!

    SvaraRadera
  2. Härligt att kunna känna sig så fri!

    SvaraRadera
  3. Fler borde vara som hon.
    bra text!

    SvaraRadera
  4. Svårt att vara så fri . Ibland kan jag. Beror på vilken situation. Inte nobelfest precis!

    SvaraRadera
  5. Jo håller med om att man ibland måste ta hänsyn till omgivningen. En fråga om respekt för andra.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar att vara mig själv. Sedan tar jag givetvis hänsyn till klädkoder som är mer givna i vissa sammanhang. Men jämföra mig och härma är inte min stil. Någon slipsnisse skulle jag inte vilja vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bosse!

      Visst är det skönast att vara sig själv. Jag upplever att jag har blivit bekvämare med åren. Får mindre och mindre lust att klä mig i trånga kläder. Trivs inte.

      Nej, jag ser inte dig som en slipsnisse ☺.

      Radera