Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

fredag 25 januari 2019

Det snöar


Det snöar och ser kallt ut. Jag vet inte säkert om det är kyligt eftersom jag inte kan gå ut och känna efter. Dörren är låst. Jag hörde när de vred om låset i går kväll. Tur att jag har ett fönster. De dagar när jag kan kliva upp ur sängen tittar jag ut. Jag sätter mig i fönstersmygen och stirrar ner på gården. Jag ser två flickor som kastar snöboll på varandra. Då förstår jag att det är kramsnö. Nu börjar de rulla till större och större snöklot. Det ser ut att gå tungt. Till slut är kloten tillräckligt stora för att bli en underkropp och en överkropp. Högst upp placerar de en huvudknopp av snö. En av flickorna tar av sig sin randiga mössa och sätter på gubbens huvud. Den passar precis. Nu hör jag att de låser upp och att dörren öppnas.



7 kommentarer:

  1. Undrar varför hon är inlåst? Gillar känslan i din berättelse /kram

    SvaraRadera
  2. Någon måste alltså vara inlåst mot sin vilja. Undrar varför det är så...

    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
  3. Tack Ljusletaren och Znogge för att ni läser!

    SvaraRadera
  4. Hoppas det är ditt fiktiva jag som är inlåst och inte du :-) Otäck sugande känsla.

    SvaraRadera
  5. Hmm, undrar varför hon är inlåst!

    SvaraRadera