Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 22 januari 2019

Anna


Barfota klev Anna ut på den morgondaggsfuktiga gräsmattan. Hon satte sig på huk och betraktade det lilla ogräset som spretade mitt i det annars ansade gräset. Ett grodblad. Det måste ha vuxit snabbt. Mitt i bladet satt en vattendroppe. Anna tyckte sig ana sitt eget ansikte speglas i droppen.

Skulle hon att ta en promenad i skogen? Leta svamp. Hon tog en plastpåse i köket, satte på sig gummistövlar och klev iväg. Rakt över diket. Sen var hon inne i skogen.

Ingen svamp. Hon fick gå längre in. Efter en stunds promenad såg hon ljus mellan de täta granarna. En stor äng bredde ut sig framför henne. På andra sidan, invid skogskanten, såg hon några höga lönnar och träd som liknade gamla knotiga äppelträd. Mitt inne i skogen? Kanske hade någon haft sin bostad här en gång i tiden? Anna gick dit. Hon drog med fingrarna längs en av lönnstammarna. Sav satte sig på hennes fingrar. Det var kladdigt. Hon sög bort den outspädda ljust bärnstensfärgade saften från fingrarna. Det smakade sött. Anna gick vidare. Såg sig om för att kunna hitta tillbaka hem. Det var svettigt att vandra. Hon tog av sig tröjan, knöt den runt midjan och gick i bara kortärmade t-skjortan. 

Nu var hon tillbaka bland höga täta granar. Fortfarande ingen svamp. Anna märkte inget förrän hon klev på dem. Det knakade till under fötterna. Hon tittade ner. Hon hade klampat rakt på en hög avgnagda benrester. Fragment av kött satt kvar och hon såg rester av blod. I det ögonblicket kom attacken. En hård knuff i ryggen som gjorde att hon föll pladask på magen. I fallet råkade hon dra armen över en granstam. Hon skrek till. Det gjorde så jäkla ont. Skärrad såg hon sig omkring. Ingen skymt av människor eller djur. Inga ljud förutom granarnas susande i vinden. Vem hade stött till henne? Eller hade hon snubblat? Anna kollade armen. Den blödde av långa skrapsår. Nu sög hon blod istället för lönnsaft. Var det rester av ett djur hon klivit på? Eller var det delar av en människas trasiga skelett? Hon reste sig snabbt upp. Med ens ville hon hem. Nu. Åt vilket håll skulle hon gå?



6 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen se det framför mig och vill självklart veta vad som hände därefter...

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Vill veta mera och du måste bara spinna vidare på denna historia/kram

    SvaraRadera
  3. Spännande./ Kalle Byx

    SvaraRadera
  4. Barfota i gummistövlar, kände känslan.

    Helt i sina egna tankar. Vad var det som hände? Bra, du fångade mig!

    SvaraRadera
  5. Tack! Ja, får fundera på en fortsättning :-).

    SvaraRadera