Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 17 oktober 2018

Milles


Vi hade bestämt träff på en bar. Den intill Götaplatsen, alldeles invid Poseidon. Vi satt på uteplatsen och fick höja rösterna en aning för att höra varandra, eftersom vattnet i fontänen inte bara porlade utan mer väsnades. Det var under beskrivningen av mötet med din äkta man som jag råkade följa din blick. Jag undrade varför du inte tittade inte på mig. Samtidigt som du talade stirrade du oavvänt på en liten detalj på Poseidons nakna kropp. En väldigt liten om man jämförde med gestaltens storlek i övrigt. Så tystnade du under några sekunder. Sen sa du högt:

"Ingen kritik", sa du. "Jag menar inte att anmärka på konstnären Carl Milles gedigna arbete, men varför har han gjort så där, tror du?" fortsatte du och höjde armen och pekade.

Jag såg mig snabbt omkring och la märke till att de två medelålders männen vid bordet bredvid var mycket väl medvetna om vårt samtalsämne.

"Ingen aning, fast jag kan ana", sa jag. "Ta ner fingret nu, du är pinsam."



6 kommentarer:

  1. Hahaha, kul skrivet, kan se det framför mig!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, vilken bra text med ett intressant ämne ;-) Om jag inte minns fel så finns det en förklaring till den lilla detaljen och hur Milles fixade till det ändå!

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Oj, var det snorren som väckte uppmärksamhet?
    /kram ❤

    SvaraRadera
  5. Oj. Jag kommenterade visst på fel ställe. Flåt. / Kalle Byx

    SvaraRadera
  6. Gör inget Kalle Byx. Tack alla! Förstod Znogge, när jag kollade, att Milles fick göra den mindre och som revansch kan man se fisken som ... ja ni ser om ni kollar bilder på konstverket.

    SvaraRadera