Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 17 december 2015

Kvinnan


Kvinnans ansikte är vänt mot mig. Hon har runda, rosiga kinder. Håret är uppsatt i en knut och hon har låtit små tunna lockar ringla ner i pannan. Jag undrar över hennes ögon. Vad de signalerar. En känsla av stolthet  anas. Eller beslutsamhet. En blandning av bägge. Hon står upp och den grå spetsklänningen nuddar det svartvita stengolvet. Över hennes rygg fladdrar skuggor från fönstrets blyinfattade rutor. Händerna vilar på instrumentet och hon låter fingrarna spreta över flygelns tangenter. Kvinnan ser ut att vara beredd att när som helst slå an första harmonierna i ett vackert Mozartstycke. Jag sätter mig ner i fåtöljen som står mitt på golvet. Beredd att lyssna.

"Berätta om er själv", säger hon. "Nämn någon rolig episod i ert liv. Jag behöver inspiration, förstår ni. För att kunna spela."

7 kommentarer:

  1. En vacker början på en berättelse som man bara vill ha mer av.

    SvaraRadera
  2. Är detta också en skrivövning eller vad du kallade det? Älskar att fantisera och hitta på ord till dikter eller noveller eller andra texter. Gillade din text och att man får tänka vidare på en fortsättning/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en s.k. Skrivpuff. Några av de andra som kommenterat har också skrivit. Var med du också!

      Tack för kommentar!

      Radera