Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

lördag 7 juli 2012

Den vita rocken

Hon bet ihop och lät den övre tandraden med intensiva snabba rörelser nöta mot den undre. Genom manövern uppstod en friktion, som åstadkom ett gällt gnissel inne i hennes huvud. Oväsendet till trots kände hon sig ändå bättre. Oljudet dränkte de skärande hammarslagen som höll på att ta kål på hennes hjärna.

Längre ner i korridoren uppenbarade sig en figur. Den uppknäppta vita rocken slängde runt hans gängliga kropp. Den ända upp till halsen knäppta bomullsskjortan och flugan i samma färger, rött, grönt och blått, hade olika rutmönster. Det flimrade för hennes ögon, hon blev bländad. Huvudvärken skrek åter i henne.
-          God morgon. Är det du som är Lisa?

-          Mm.

-          Det är jag som är doktor Franzén. Var så god och kom med här.
Han svängde runt så hastigt att rocken stod rakt ut som en spänd spinnaker runt honom.

      -       Mitt rum ligger här intill. Vi går dit så vi får prata i lugn och ro. Det blir väl bra?

Doktor Franzén? tänkte hon. Borde jag känna till det namnet?

-          Det blir väl bra?

-          Mm.
Han gick fram till en av dörrarna till vänster i korridoren, tog upp en tjock nyckelknippa som satt i bältet. Det rasslade högt när hans högra hand vispade runt i högen av nycklar.

      -          Här är den.

Han låste upp dörren, vände sig mot henne och visade med en svepande handrörelse att hon kunde gå in.

-          Sätt dig där, sa han och pekade på en besöksstol, jag kommer snart.
Hon gick in, samtidigt hörde hon hur dörren stängdes bakom henne. Det knäppte till i låset.

7 kommentarer:

  1. Kusligt. Fortsättning i morgon?

    SvaraRadera
  2. Snyggt berättat. Jag kommer att tänka på en psykiatriavdelning. Stämmer det?

    SvaraRadera
  3. Läste lite slarvigt först och fick för mig att det handlade om tandläkaren, som väl dock sällan stoppar en i en besöksstol. Men åh, vad jag är rädd för tandläkaren. Så för mig fullständigt ångade beskrivningen av skräck. En thriller. Det blir den förstås även - ännu mer - om man inte vet vad det är för läkare. Men den värsta sortens läkare är tandläkare.

    SvaraRadera
  4. Da-daaaa! Förtätat. Älskar beskrivningarna av doktor Franzén.

    SvaraRadera
  5. Sommarföljetong? Jättebra!

    SvaraRadera
  6. aj aj låter som det blir mera, bra beskrivet av herr Dr.

    SvaraRadera