Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 24 oktober 2011

Förslagsvis

- Förslagsvis där borta på den runda klädställningen, sa hon och pekade bortåt högra hörnet, längst in i butiken.

Jag kände att det stack till i pannan av ilska. Vad var det för otrevligt svar på en enkel fråga?

- Var hittar jag era tröjor? hade jag undrat i dämpad ton.

Jag var ju kund. Eller i alla fall en presumtiv kund. OK, jag ska inte besvära mer, tänkte jag, vände ryggen åt expediten och trängde mig igenom de täta klungorna av kläder, fram till hörnet. Jag behövde en långärmad varm men ändå inte otymplig vintertröja.

Den här då? Jag drog fram galgen och höll klädesplagget framför mig. Nej, den var ju kortärmad. Konstigt med en kraftig ylletröja som är kortärmad. Nästa? Oj, den var verkligen inte snygg, såg ut som något som plockats fram ur en bortglömd lagerlåda från början av åttiotalet. Rundhalsad och psykedeliskt mönstrad i rosa, päronglassgrönt och ljusgrått. Jag hängde tillbaka den på den kromade ställningen och svängde försiktigt så att galgarna vajade iväg ett halvt varv runt. Där. Den var snygg, helt i min stil. Men vad är det här? Olika längd på ärmarna? En lång ärm och den andra kort, avskuren ända uppe vid axeln. Jag kände en rysning sprida sig genom kroppen. Jag frös.

6 kommentarer:

  1. Buuuu för snorkiga expediter och konstiga kläder!
    Bra skrivet! :)

    SvaraRadera
  2. Jag fryser för en text som greppar tag i en och snurrar en runt på ställningen hos galgarna. Förslagsvis kommer jag tillbaka hit!

    SvaraRadera
  3. Jag ryser när jag läser din text. Bra skrivet. :)

    SvaraRadera
  4. Bra. Har varit där. I samma affär. Vid samma klädställning.

    SvaraRadera
  5. Gillar sakligheten, återhållsamheten. Lidandet kan överfalla en i de mest triviala situationer.

    SvaraRadera
  6. Hua ja. Har också varit i den affären.

    SvaraRadera