Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 9 mars 2010

Förmögen - skrivpuff 9 mars

Hon måste ta sig över sjön! Över till andra sidan. Isen ser så underligt ojämn ut. Stora sjok av knagglig is samlad i hopar som för tankarna till en miniatyrversion av Alperna, blandat med blank mörk helt snöfri is.

Titta! Där borta är det en man i en bil som helt sonika rattar bilen över strandkanten och ner i det hårda kalla frusna vattnet. Kommer han att lyckas? Hon håller andan. Vad ska hon göra? Bestämmer sig för att följa efter. Krypkör över randen mellan landbacke och is. Hjärtat slår hårt, pulsslagen gör ont i blodet. Ner på den skrovliga isen. Stressen dunkar i tinningarna. Hon ser honom en bit framför sig. Hans bil hoppar och studsar på och över den buckliga isen, närmar sig blankisen.

Nej... hans bil åker igenom isen! Blankisen var ingen blankis, utan en enorm vak. Där är mannen simmande utanför bilen! Han lyckades ta sig ur! Bilen guppar i vattnet. Sjunker sakta och säkert, försvinner ner i djupet.

Hennes bil hakar upp sig mellan två isblock. Hon sitter fast! Kastar sig ur bilen. Ropar på mannen, men hon ser bara hans blöta hår som ligger i slickade testar i nacken och en del av den våta yllerocken. Han reagerar inte, rör sig åt motsatt håll. Över sjön. Bort från henne. Hon står där på packisen, blodet isande, förstelnad, helt oförmögen till handling.

10 kommentarer:

  1. Huu, känner verkligen stressen tack vare hur du byggt upp texten...

    (5 minuter bara - imorgon blir du först :-)

    SvaraRadera
  2. Spännande och ytterst trovärdigt. Bra!

    SvaraRadera
  3. Alldeles för kort, fortsätt nu! Jag vill veta mer! Varför var hon tvungen att ta sig över sjön? Kommer hon loss? Välskrivet och medryckande.

    SvaraRadera
  4. Uj! Lite "hjälp vad händer". Som Gustaf säger - jag vill veta mer. Bra skrivet :D

    SvaraRadera
  5. Vilken panik du lyckas fånga! Även jag vill veta mer, varför ska hon över isen, vad händer med mannen, vad kommer hon göra. Ja, din text väcker många frågor.

    SvaraRadera
  6. Inga isfärder för mig tack...
    Så bra du beskriver panikkänslan

    SvaraRadera
  7. Sådana dumheter som att köra ut på okänd is kan säkert ske om man ser någon annan göra det. Det är lätt att följa efter, och den känslan får du fram bra. Och lika lätt som att följa efter någon, fryser handlingsförmågan när man inser att det håller på att gå åt skogen. Realistiskt och fängslande!

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte ta till mig historien. Jag bara tänker på varför mannen och kvinnan skulle göra något så dumt som att köra på osäker is. Tycker historien hade vunnit på att motivera deras beteende, om du är med på vad jag menar?

    SvaraRadera
  9. jag vill veta mer - så mkt jag inte får ihop. Måste ju finnas en lång historia bakom att man gör en sådan sak. Men det är bra skrivet som vanligt, bra formulerat.

    SvaraRadera