Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 22 september 2009

Du vet

Hela din närmsta släkt bodde i Dalarna.

Om inte dina föräldrar hade flyttat till Lund vet du, att du aldrig hade flyttat till Halmstad.

Sen kom din syster med familj.

Sen kom din bror.

Eftersom du flyttade till Halmstad för att vara lite närmre dina föräldrar, träffade du Sverker.

Om du inte hade känt dig så ensam som du gjorde vet du, att du inte sagt ja till att dejta Sverker. Du var aldrig kär, men ni skrattade ju så bra ihop.

Om du hade varit en tryggare person hade du aldrig flyttat ihop med Sverker. Hur läskigt det än känns, att för dig själv så här länge efteråt erkänna för dig själv.

Om inte din syster bett dig gå med till gymmet vet du, att du aldrig träffat Inger.

Om du aldrig träffat Inger vet du, att du och Janne aldrig mötts. Ni hade aldrig fått uppleva varandra, känt förälskelsens feberfrossa och älskogens fuktiga djungelhetta.

5 kommentarer:

  1. Den här texten gillade jag. Hur många gånger har man inte tänkt: "Tänk om jag inte hade flyttat dit och träffat han osv osv...
    Dessa sammanträffanden och valen i livet som just formar vårt liv. Jättebra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Mm. De livsavgörande ögonblicken ser man först i efterhand och då är de så banala.

    SvaraRadera
  3. Härlig, lättläst och luftig text. /Betty

    SvaraRadera
  4. Om inte om hade varit. Lättläst men kanske lite väl luftigt för min smak. Lite prattext på sina ställen men det var väl meningen antar jag.

    SvaraRadera
  5. Häftigt upplägg, texten gav mig rysningar

    SvaraRadera