Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 16 september 2020

Exempel

 

Det första som slog Elvira när hon klev ur bilen var lukten. Den distinkta fläkten av färsk hästdynga som låg över nejden. Hon slängde igen bildörren och låste. En automatisk handling som kanhända var onödig mitt ute på bondvischan. Här fanns väl inga tjuvar och vandaler? Ett exempel på att hon var en inbiten miljöskadad stadsbo. Hon vände sig om och betraktade omgivningen och njöt av tystnaden. I Göteborg var det aldrig riktigt tyst. Inte ens på natten. Alltid någon trimmad moped som med sitt höga motorljud genomborrade mörkret eller någon som var ute med hunden som gläfste till inför någon kvarvarande lukt från en annan hund.

Ett antal hus i olika modijanger omringade henne på båda sidorna om grusvägen. Ett medfaret boningshus målat i en gräsgrön färg, den pyttelilla byggnaden med dubbeldörrar som möjligen fungerade som ett garage, men där ingen modern bil skulle kunna köras in i utan att fastna och slå sönder biltaket. För övrigt minimala faluröda uthus och lador som utslängda här och var på en åker. Det var som om hon stod mitt i en mindre by, trots att hon visste att det var en privat gård. Hon räknade antal hus hon kunde se från platsen där hon stod. Åtta!

Allt var stilla. Ingen vind som ven, de höga granarna stod majestätiskt stilla och den svagt lysande solen svepte in nejden i en mystisk dimma. Ingen verkade ha observerat henne. Hon drog på sig jackan. Lite svalt var det. Kanske för att hon befann sig vid foten av Kynnefjäll. Ordet fjäll som hon associerade till kyla och kala berg, möjligtvis med snö högst upp på topparna. Med rejäla steg gick hon mot vägkurvan, nyfiken på vad som väntade henne runt hörnet. Fler hus?



10 kommentarer:

  1. Snygg miljöbeskrivning! Jag kan riktigt känna skillnaden mot livliga Göteborg. Kan höra den trimmade moppen...

    Ha en bra onsdag!

    SvaraRadera
  2. Det är skillnad verkligen och du får fram det fint.

    SvaraRadera
  3. Vilken bra omgivningsbeskrivning. Det är första gången jag kikar in här hos dig. Så jag undrar, är det axplock från din bok eller exempel på hur man kan beskriva saker och ting? Eller i det här fallet miljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du hittade hit, Hanna!
      Detta är faktiskt en scen ur det manus jag håller på med just nu. Har precis börjat på en spänningsroman och det här är första kapitlet (förutom en prolog).

      För mig blir det även det du skriver om en övning i att beskriva en miljö.

      Tack för din kommentar!

      Radera
  4. Åh så BRA!! Vill också veta vad som finns bakom kröken, ju...
    :)

    SvaraRadera
  5. Bra neskrivning, jag vill veta mer.

    SvaraRadera