Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

fredag 26 juli 2019

Tjotahejti


Det var det han sa till mig:
”Du kan dra till Tjotahejti!”
Utan att veta vad ordet egentligen betydde, förstod jag förstås vad han menade ändå. Ungefär:
”Du kan dra dit pepparn växer.”
Jag skämdes. Tänkte att jag faktiskt borde dra, så dumt hade jag betett mig. Men samtidigt blev jag full i skratt av ordet. Hur han på fullt allvar sa det utan att ens dra på munnen. Mer att han var röd i ansiktet av ilska och fräste fram ordet. Faktum var att jag inte kunde hålla mig. Jag brast ut i ett gapskratt. Det gjorde inte saken bättre. Han stampade med ena foten i gruset så att det dammade om de nyputsade skorna. Vid åsynen skrattade jag ännu mer.
Inte konstigt att han vände på klacken och stegade iväg.


6 kommentarer:

  1. Bra skrivet, ibland vill man skratta åt en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ☺ Tack Pia! Ja ibland kan det vara förlösande att bara skratta åt eländet ... ☺

      Radera
  2. Det var ett uttryck som användes mycket förr och visst låter det lite lustigt.

    Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera