Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 11 september 2018

Mina hemskheter

Veckans utmaning på Kulturkollo ägnas åt verkliga hemskheter, skildringar av brott som lockar, skrämmer och obönhörligen drar in oss i en mörk värld. 

Här kommer mina tre val:


En riktigt bra film är Monster (just det, Monster!). Charlize Theron gör här en mycket trovärdig roll som Aileen Wournos. En prostituerade kvinna som tar gruvlig hämnd på sina torskar. Jag sitter och vrider mig under filmen. Men så bra!

En bok som gjorde mig upprörd och beklämd är 3096 dagar av Natascha Kampusch. Hon som satt fången i ett trångt utrymme i en källare under åtta år. Våldtagen och misshandlad. Går det att komma igen och få ett normalt liv efter en sådan upplevelse?

En serie på Netflix, Making a murderer. Den chockade mig. Det gick inte att sluta titta. Tror jag såg de flesta avsnitten i följd under samma kväll. Hur kunde det hända? Allt kan tydligen hända. I verkligheten. I en håla i USA.





5 kommentarer:

  1. Making a Murderer minns jag som obehaglig på samma sätt som Paradise Lost! Den där fattigdomen i USA.. Som lämnar människor helt oskyddade på samhällets botten.

    SvaraRadera
  2. Har inte sett Making a murderer (än). 3096 verkar som en hemsk bok.

    SvaraRadera
  3. Monster hade jag glömt, men den är ju verkligen fenomenalt bra. Making a murderer är hemsk och bra. 3096 har jag inte läst, men jag kan tänka mig att den är läsvärd. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Har inte sett filmen Monster men har läst boken och den fins som tips hos mig.

    SvaraRadera