Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 7 juni 2010

Om vad Lisa som granne såg

Hon sitter på sin uteplats. Solen lyser från en blixtrande blå himmel, det är precis lagom varmt, söndag förmiddag och storstadstyst nere på gatan. Lisa bor på sjätte våningen, högst upp i huset, bara himlavalvet ovanför. Balkongen är så pass stor att hon har plats för fyra Grythyttans trädgårdsfåtöljer och ett runt träbord, pelargonier i stora lerkrukor och en egen tomatodling.

Det är nära till huset mitt emot, avståndet till grannen är inte mer än gatans bredd. Om man ska bor här går det inte att vara skygg, otvivelaktigt bra mycket bättre att tycka om att exponera sig. Våningarna på de bägge husen är byggda på en aning olika höjd, vilket gör att insynen blir ännu tydligare än om höjdläget varit exakt samma.

Det är när Lisa av en tillfällighet tittar upp från GP's söndagsbilaga, som blicken fastnar. Vad är det hon ser? Kan inte låta bli att stirra. Hon ser tydligt hur mannen mitt emot rusar omkring och sopar golvet. Han är fullständigt naken, utan ett tråd på kroppen. Han verkar ha bråttom. Kör flyktigt med sopkvasten över parketten, svänger mellan mattorna. Väntar han besök?

5 kommentarer:

  1. Väldigt fint skriven ögonblicksbetraktelse!

    SvaraRadera
  2. Vardagsojhoppsanhändelse trovärdigt beskriven :-) Ser hur hon flinar till där hon står.

    SvaraRadera
  3. Ja fint ögonblick.
    Känner igen mig bor på bottenplan:)
    Jag är den nakne mannen....

    SvaraRadera
  4. Ha, ha...det MÅSTE vara min karl du ser. En av orsakerna till att jag föll för honom är att han efter några veckors dejtande en morgon väckte mig när han höll på att disca som gud skapade honom. Sexigt? Hm...nja...inte visionärt sett, men att göra en sådan sak tände mitt hjärta.

    SvaraRadera
  5. Jag tror han tog en svängom med sopkvasten, verkar inte vara så effektiv städning direkt.

    SvaraRadera