Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 16 februari 2010

Hon strosar

Där står han! Hon tvingar sig att dra ner på takten. Måste ge intryck av att hon strosar. Lugnt. Fast hon helst vill ta några långa snabba sjumilakliv för att komma fram till honom.

Hon hejdar sig. Hur dum får man bli?! Varför skulle han vara intresserad av mig? Hon påminner sig: faktum är att jag är dubbelt så gammal som han. Han stod plötsligt framför henne på diskot igår natt, mitt på dansgolvet. Började dansa med just henne. Kände instinktivt att hon gillade honom. Lång och ljus, speciellt för att vara spanjor, tänkte hon fördomsfullt. De dansade bra ihop. Kropparna synkade, stämde. Gjorde upp om att ses nästa kväll. För att göra vad? Det låg i luften.

Men vadå?! Skärp dig nu och ta chansen! Han tar tag i henne, lyfter upp henne, svänger runt med henne flygande högt uppe i luften. Han skrattar högt. Hon hissnar.

"Jag har bilen där borta", säger han och pekar, "vi åker väl hem till mig?"

9 kommentarer:

  1. Hmm, ha kul, men lita inte på honom - satt fröken moralkaka och kände....

    SvaraRadera
  2. Hm, jag känner igen den där typen...
    Mycket målande beskrivet. jag kände t.o.m hisnandet i magen.

    SvaraRadera
  3. Strosa - ett sätt att inte verka angelägen. Känslan känns igen...

    SvaraRadera
  4. Lockande text, vad hände sen?

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    Ja du vet väl hur det är? Det man inte får kämpar man ännu mer för.
    Precis så var det med Kase. Han hade satt sig i mitt blod som en blodigel och släppte inte taget förrän jag som 36-åring sade nej när han efter väldigt, väldigt många om och men friade.
    Jag kommer aldrig att sluta älska honom, men har släppt tankarna på oss. Läs gärna min bok Livet, ingen enkel historia som är mitt nya bokprojekt. Genom boken går kärleken till denne gosse som en röd tråd.http://blogg.aftonbladet.se/livet-ingen-enkel-historia
    Ha det gott!

    SvaraRadera